Nästa artikel
FCA överväger Tesla-rival
Nyheter

FCA överväger Tesla-rival

Publicerad 18 april 2016
FCA:s högste chef Sergio Marchionne funderar på att kopiera Teslas budgetbil.
Om Model 3 slår väl ut funderar Fiat Chryslers vd Sergio Marchionne på att kopiera konceptet.
Det kanske blir en italiensk utmanare till budget-elbilen Tesla Model 3 inom ett år. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Chefen för Fiat Chrysler-koncernen, Sergio Marchionne säger att han är imponerad av det höga förbokningsantalet på Model 3, som nu är uppe i över 325 000.

Han hyser stor respekt för Teslas vd Elon Musk, men poängterar att det största provet nu blir att konvertera alla beställningar till verkliga bilar.

– Jag är inte förvånad av det höga antalet reservationer. Men sedan kommer den hårda verkligheten, att göra bilar, att sälja dem och att tjäna pengar på det.

Sergio Marchionne tillägger också att han har svårt att förstå hur Model 3, som ska säljas för motsvarande 285 000 svenska kronor ska kunna gå med vinst.

– Om han kan visa att det är genomförbart, så gör jag det också, kopierar honom och lägger till italiensk stil och gör det redo för marknaden inom 12 månader.
 
Diskutera: Kan FCA göra en värdig Model 3-utmanare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-18 14:13
StefL

När har någon lyckats med att utveckla en bilmodell från noll på 12 månader?
Vidare lär Fiat Chrysler inte ha alldeles lätt att komma över tillräckligt med batterier eftersom det är en flaskhals - som Tesla gör sitt bästa för att vidga för egen del genom att bygga sin egen batterifabrik i Nevada.

Sen tycker jag alltid det är lite tveksamt av svenska media att ograverat översätta amerikanska priser bara genom att ta priset i dollar och konvertera genom lämplig dollarkurs. De amerikanska priserna anges alltid utan moms och andra skatter. Det vore ärligare att åtminstone addera momsen och skriva 360.000, även om de flesta gissar på ett grundpris på drygt 400.000 när Model 3 landar i Sverige när frakt och tullar lagts till.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-18 14:51
T B

Konstigt sätt att tolka hans uttalande. Det Marchionne snarare sa var att han tror inte ett ögonblick på att Tesla kan producera Model 3 så billigt som utannonserat. (Kom ihåg att det är samma man som bad kunder att INTE köpa elbilarna de tillverkade för att de gick back på varje såld bil.) Men OM Tesla Motors skulle mot förmodan lyckas kommer de knycka receptet och lansera en egen bil inom ett år.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-18 18:48
Optimus

Låter mer som en gammal affärsmodell, traditionell biltillverkare, som försöker låta flexibel. Jämför gamla flybolaget SAS som lanserade billighetsflyget Snowflake som ett svar på Ryan Air. Det gick åt skogen för SAS. Det kommer det göra för Fiat/Chrysler också. De har alldeles för mycket oflexibla affärsprocesser i sitt bagage, det har inte Tesla.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-18 20:45
saabnisse

@M3, det har påståtts många gånger, ändå är de vid liv!
Men det ligger en hel del i vad Marchionne säger och jag har samma funderingar. Hur sjutton ska Tesla kunna få lönsamhet i model 3, man har ju ingen erfarenhet av storserietillverkning.
I praktiken tror jag att det kommer att ta minst tre år innan 3 kommer att kunna levereras och då är risken stor att betydligt mer etablerade och väsentligt större biltillverkare har konkurrerande modeller.
Ingen tror väl ändå att Toyota, Ford och GM sitter overksamma?

#5 • Uppdaterat: 2016-04-18 19:34
T B

För några år sen lät det "Ingen tror väl ändå att Sony Ericsson och Nokia sitter overksamma?"

#6 • Uppdaterat: 2016-04-18 19:38
Raywave

Affärsmän har ganska sällan enbart altruistiska motiv, allra minst affärsmän i Kapitalismens högborg. Musk är en affärsman och ett affärsgeni ut i fingerspetsarna. Skulle han inte tro stenhårt på att Tesla blir en bra affär skulle han aldrig satsat sina kära miljarder i det, hur miljömedveten han än är. Så här långt har han ju åstadkommit nåt sensationellt som saknar motstycke i modern tid. Att starta ett nytt företag i en överetablerad bransch, och att lyckas bli nåt mer än en kortvarig parentes (jämför med Fisker, som startades ungefär samtidigt) och att etablera sig som en spelare som nu ger Marchionne (och de andra cheferna) stora skälvan. Marchionne själv letar med ljus och lykta efter nån att begrava sin misslyckade koncern i famnen på, samtidigt som Musk drar in miljarder på förhandsbokningar på en bil som inte finns på marknaden på flera år. Klart Marchionne måste (försöka) förklara sig. Lika lite som hans avfärdande av Model 3 är grundad på fakta lika lite är hans 12-månaders Tesla-kopia förankrad i verkligheten...

#7 • Uppdaterat: 2016-04-18 20:12
edmund

@Raywave Musk är mer visionär än affärsman. Vore han ute efter att primärt tjäna pengar finns det betydligt säkrare investeringar som snabbare ger pengar.

#8 • Uppdaterat: 2016-04-18 21:06
saabnisse

Det finns visst några som låtit Tesla bli en ny religion för dem och Elon Musk dess förkunnare.
Så är det givetvis inte, han är en smart entreprenör med Tesla och S som ju, trots sitt pris eller tack vare, skulle kunna ge något tillbaka, men räcker det för att täcka initialkostnaderna? Och ändå börjar ju S nu bli lite till åren!
X har knappt börjat tillverkas och där vet man ju inte hur lönsamheten blir.
3 vet man inget om ekonomiskt mer än att den förmodligen ger vinst först efter flera hundratusen tillverkade enheter.
Kommer det att ske?

#9 • Uppdaterat: 2016-04-18 21:41
Optimus

Klart man kan ha åsikter om Tesla (Musk) och hur han kan tjäna pengar, men man kan också fråga sig på vilket sätt Fiat/Chrysler/AlfaRomeo "driver" utvecklingen. har någon av deras bilmodeller något laddningsbart eller hybrid överhuvudtaget. Klart att Marchionne är orolig, han kan bli akterseglad fortare än han tror.

#a • Uppdaterat: 2016-04-18 21:50
Henrik M

Optimus: Du undrar om Sergios koncern har nån hybrid överhuvudtaget?! La Ferrari säger jag då....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.