Amerikanska kunder blir förvirrade av växelväljaren i bland annat Jeep Grand Cherokee.
Fiat Chryslers kunder i USA tror att de lagt i P-läget, men bilarna rullar iväg.
Fiat Chrysler åtgärdar 1,1 miljoner bilar världen över. Detta på grund av att bilägarna inte förstår sig på växelväljaren. I USA rapporteras det om flera fall där bilarna rullat iväg av sig själva när förarna lämnat bilen med motorn på i tron att de lagt i parkerings-läget.
Växellådan har en elektroniskt styrd växelväljare av joystick-typ. Den har en fast utgångsposition och trycks fram och tillbaka för att välja växelläge. P-läget går in automatiskt om bilen stängs av, men är motorn fortfarande på måste föraren själv välja det, annars fortsätter bilen i körläge.
– För den vane användaren av en bil är det ingen överraskning att bilen kan röra sig under gällande omständigheter. I instruktionsboken är det beskrivet hur man ska använda bilen och hur den ska parkeras. En extra säkerhetsåtgärd vid parkeringssituationer är att dra åt handbromsen, vilket vi naturligtvis alltid rekommenderar föraren att göra, säger Bjarne Petersen från FCA Group Sweden.
I Sverige berör återkallelsen 855 fordon och primärt Jeep Grand Cherokee av årsmodell 2014 och 2015 med automatisk växellåda. Enligt Automotive News ska lösningen bland annat vara att förstärka varningssignalerna.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Växellådan har en elektroniskt styrd växelväljare av joystick-typ. Den har en fast utgångsposition och trycks fram och tillbaka för att välja växelläge. P-läget går in automatiskt om bilen stängs av, men är motorn fortfarande på måste föraren själv välja det, annars fortsätter bilen i körläge.
– För den vane användaren av en bil är det ingen överraskning att bilen kan röra sig under gällande omständigheter. I instruktionsboken är det beskrivet hur man ska använda bilen och hur den ska parkeras. En extra säkerhetsåtgärd vid parkeringssituationer är att dra åt handbromsen, vilket vi naturligtvis alltid rekommenderar föraren att göra, säger Bjarne Petersen från FCA Group Sweden.
I Sverige berör återkallelsen 855 fordon och primärt Jeep Grand Cherokee av årsmodell 2014 och 2015 med automatisk växellåda. Enligt Automotive News ska lösningen bland annat vara att förstärka varningssignalerna.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Amerikanen har kör med: P R N D 2 1 i mer än 65 år så det tar nog ett tag att ställa om från en genialt enkel och säker konstruktion till en el-gizmo-spak... Handbromsen är (var en reservbroms) avsedd att användas om huvudbromsen skulle falla ifrån. Men då den inte går att använda som reservbroms (nu för tiden) så har den även fått byta namn till parkeringsbroms. Man är alltså utan reservbroms...? 2-kretsbromsar i all ära men jag har sett ett bromsok som gått mitt itu (citroen c5) så båda kretsarna föll bort samtidigt... pedalen i botten och vita knogar
Ja, Amerikanare är väl inte direkt de vassaste knivarna i lådan... :P
På sedvanligt amerikanska vis kan väl FCA vänta gruppstämningar med anledning av att inte informerat bilköparna om att man ska läsa i manualen.
Återkalla förarna. Klistra på "RTFM" på växelväljaren. Klart!
GDS har helt rätt. Varför ändra på ett invant och väl fungerande system ? Om man nu nödvändigtvis vill ha systemet elektroniskt och elstyrt går det väl utan att ändra på mönstret.
Det är ju så att eftersom instruktionsboken är den minst lästa skrivelsen av alla, måste ju alla handlingar ske efter förutfattade meningar som absolut inte får ändras!
Många insnöade och fördomsfulla tomtar här som uttalar sig om puckade amerikaner utan att ha en aning om hur FCA:s växelväljare fungerar.
Nej, den fungerar inte som på Audi, BMW eller någon annan med elektronisk växelväljare.
Skillnaden är att växelväljaren inte ger någon taktil feedback till användaren. För att veta att man fått i P och inte R måste man läsa av display på instrumentpanelen eller växelväljaren. Skillnaden är bara hur länge man håller växelväljaren framskjuten.
Gör man det tillträckligt många ggr kommer man till slut lyckas få i R istället.
Sorry edmund, men det är visst puckat. Lika puckat som att dra åt handbromsen och sedan gnälla om att ingen berättat hur man lossar den. Eller, när man kört Volvo länge och sedan byter till VW för att göra misstaget att blanda ihop växelläge R med 1, köra sönder garagedörren och skylla på tillverkaren att inte ha samma växellägen som på alla andra bilar.
Eller, när man backar och det piper som 17 men man tror att det är bältet man missat sätta i. Osv. Osv.
Ja, det är puckat.
Jag antar att du vet att det är varningsskylt på Starbucks kaffemuggar om att kaffet kan vara varmt när det serveras. No shit!
Eller undrat varför amerikanare behöver text i sidospegeln om att "objects in the rear view mirror may appear closer than they are"?
Märkligt, men ändå inte otroligt. En gång i min ungdom så reagerade jag över varför saker i bilar såg så helgalna ut när man tog in dem i "möblerade rum". En originalstereo såg ju rent löjlig ut med sina 2 kvadratcentimeter stora kanalknappar och en ensam jätteratt för volymen... -tills jag tänkte efter en liten stund. Då slog mig tanken att det fanns väldigt intelligenta tankar bakom -genom att göra dessa märkligt överdrivna designer så var det ingen tvekan om att göra rätt, och det med minsta störning på trafikuppmärksamheten...
Samma sak med en gammaldags rattväxelväljare -det råder ingen som helst tvekan om att bilen är i P-läget -detta "signaleras" genom att du når ändläget, och syns dubbelt i display.
En gång fanns ergonomer, beteendevetenskap och användbarhetsspecialism hos biltillverkarna, men antagligen har dessa gått i pension och ersatts av några juniora designers.
Jag har absolut inget mot moderna saker, men då skall det också vara "modernt" och tillföra verkliga värden. Dvs ersätter man rattväxeln med något annat så skall det vara väsentligt mycket bättre -i annat fall så kan man lika gärna behålla rattväxeln tills dess något nytt, och också bra dyker upp. Jag menar, jag lägger i P-läget (kör med rattväxel just nu) på bråkdelen av en sekund, av gammal vana -den nya växelväljaren skall vara ännu snabbare/enklare -jag behövde inte öppna någon instruktionsbok för att växla när jag skaffade bilen och har inga ambitioner att göra så om jag hittar en annan designerlösning till växelspak i nästa bil.
Som sagt, jag är ingen bakåtsträvande "gammal gubbe", -be mig bara en avsevärt mycket bättre växelväljare så köper jag idén bums.
Leif
Men kan du tänka dig att det finns smarta idéer hos tillverkarna fortfarande. När du släpper ratten för att nå stereons volymkontroll så ändrar jag från ratten med knapparna där.
I fallet med växelväljaren så tror jag fortfarande att felet sitter hos användaren.
@Axa -precis det jag menade. Smart är att kunna reglera volymen på ratten -det tillför något, helt klart bättre!
Exakt vad tillför den elektroniska växelspaken?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.