Vi Bilägare fick en pratstund med motorjournalisten Nils Svärd som upplevt Volvo XC40 live i Milano.
Hej Nils, hinner du med några korta frågor?
– Jajamän, jag ska strax åka till flygplatsen. PR-folket håller på att valla oss till transporten härifrån, men journalisterna kan inte riktigt slita sig från bilen.
Vad tycker du om XC40?
– Första intrycket är ändå att det känns som en stor bil. Den har ett väldigt självförtroende och pondus i linjerna.
– Jajamän, jag ska strax åka till flygplatsen. PR-folket håller på att valla oss till transporten härifrån, men journalisterna kan inte riktigt slita sig från bilen.
Vad tycker du om XC40?
– Första intrycket är ändå att det känns som en stor bil. Den har ett väldigt självförtroende och pondus i linjerna.
Har du några mått?
– Ja, jag har fått en specifikation. XC40 är med sina 4,43 meter lika lång som BMW X1. Volvon är däremot bredare och har en bredare och större hjulbas. Dessutom är markfrigången på 21 centimeter en av de högsta i klassen, såvitt jag vet är bara Range Rover Evoque högre. Detta gör att den känns som en suv och inte fastnar i crossover-träsket som många andra gjort.
– Ja, jag har fått en specifikation. XC40 är med sina 4,43 meter lika lång som BMW X1. Volvon är däremot bredare och har en bredare och större hjulbas. Dessutom är markfrigången på 21 centimeter en av de högsta i klassen, såvitt jag vet är bara Range Rover Evoque högre. Detta gör att den känns som en suv och inte fastnar i crossover-träsket som många andra gjort.
Och hur är den inuti?
– Även från förarplats känns bilen stor. Visst kanske vänsterbenet känner av hjulhuset, men det blir inte obekvämt på något sätt.
– Glädjande nog finns det även gott om plats även i baksätet. Den har en ganska rak taklinje, vilket gör att det inte är några problem för någon som är 1,80 lång att sitta bak. En miss är att framstolarnas nederdel är i plast och det blir hårt mot smalbenen om man sträcker ut. Inte alls skönt.
– Även från förarplats känns bilen stor. Visst kanske vänsterbenet känner av hjulhuset, men det blir inte obekvämt på något sätt.
– Glädjande nog finns det även gott om plats även i baksätet. Den har en ganska rak taklinje, vilket gör att det inte är några problem för någon som är 1,80 lång att sitta bak. En miss är att framstolarnas nederdel är i plast och det blir hårt mot smalbenen om man sträcker ut. Inte alls skönt.
Volvo har pratat mycket om den smarta förvaringen – hur upplever du den?
– Det lever upp till vad de pratar om. Det är klockrent att ha en papperskorg i mittkonsolen. Och så är dörrsidorna på insidan täckta av filttyg av återvunna pet-flaskor. Det känns mer ombonat och kan nog bidra till bullerdämpning.
– Det lever upp till vad de pratar om. Det är klockrent att ha en papperskorg i mittkonsolen. Och så är dörrsidorna på insidan täckta av filttyg av återvunna pet-flaskor. Det känns mer ombonat och kan nog bidra till bullerdämpning.
Du kan läsa mer om nya Volvo XC40 i Vi Bilägare nummer 14/2017, som utkommer den 10 oktober. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?
Volvo XC40 mått
Längd: 443 cm.
Bredd: 186 cm.
Höjd: 165 cm.
Axelavstånd: 270 cm.
Markfrigång: 21 cm.
Bagagevolym (liter): 460. Med sätena fällda enligt 40/60: 1336.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.