Brist på fraktfartyg innebär att flera kinesiska inte kommer kunna leverera lika många elbilar som planerat till europeiska köpare. Det uppger bilindustrianalytikern Mathias Schmidt i en rapport.
Kinesiska märken har hittills haft relativt korta leveranstider jämfört med många andra märken. Men nu kan leveranstiderna förlängas eftersom problemen drivit upp fraktkostnaderna rejält, till 1,2 miljoner kronor per dag.
Under pandemin skrotades många fraktfartyg för bilar eftersom efterfrågan sjönk och fraktbolagen ville hålla priserna uppe. Nybeställda fraktfartyg kommer inte kunna tas i trafik förrän tidigast om två år.
Eftersom hyrbilsbolag slukar en stor del av de Kinabyggda elbilar som anländer i Europa får bilköparna vänta längre. Problemet drabbar främst kinesiska bilmärken men även bilar som byggs i Kina, som Polestar.
Kommentarer till artikeln (1)
- 20 december 2023 Irans kompisar i Jemen gör…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.