Nästa artikel
Farthållare kan öka risken för olyckor
Nyheter

Farthållare kan öka risken för olyckor

Publicerad Idag 10:33 (uppdaterad Idag 10:40)
Att använda bilens farthållare kan vara kopplat till ökad risk för trafikolyckor, visar en ny studie från forskare i Nederländerna. Men många andra assistanssystem minskar olycksrisken.

Nya bilar har mängder av olika assistanssystem. Men alla gör faktiskt inte körningen säkrare.

Det visar en ny metaanalys där forskare från Nederländerna gått igenom resultaten från andra vetenskapliga rapporter.

Totalt har 28 olika assistanssystem granskats – allt från däcktryckssensor, backkamera, dödavinkelnvarning och autobroms. De har delats in i fyra kategorier: informationssystem, varningssystem, system som kan avbryta körningen om det finns risk för en olycka och komfortsystem.

”När det gäller komfortfunktioner visar det sig att de kan öka risken för olyckor”

System i de första tre kategorierna hade antingen ingen effekt på säkerheten, eller så minskade de olycksrisken. Det gäller till exempel förarövervakning som minskar risken för olyckor med 14 procent.

Men när det gäller den sista kategorin – komfortfunktioner – visar det sig att de i stället kan öka risken för olyckor, med tolv procent för en vanlig farthållare och med 1,8 procent för en adaptiv farthållare som kan hålla avståndet till bilen framför.

Anledningen är att föraren riskerar att bli distraherad och ägna sig åt annat än körningen.

Så effektiva är systemen

De tre systemen som minskade olycksfrekvensen mest var:

  • Filhållningsassistan (–19,1%)
  • Förarövervakning (–14%)
  • Autobroms (–10,7%)

Systemen som riskerar att öka olycksfrekvensen:

  • Vanlig farthållare (+12%)
  • Adaptiv farthållare (+1,8%)

Metaanalysen bygger alltså på resultat från andra studier, och där är det inte alltid säkert om bilar som varit inblandade i olyckor haft assistanssystemen påslagna eller inte. När det gäller adaptiv farthållare har den funktionen också visat sig göra föraren piggare i andra studier, och den kombineras ofta med autobroms som alltså minskar olycksrisken.

Källa: Rethinking Advanced Driver Assistance System taxonomies (2025)

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • Idag 16:28 Y2K skrev: Vi Bilägare skrev…
  • Idag 13:29 Citat: Men när det gäller…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.