Att bli omkörd av en fartdåre är de svenska bilisternas största mardröm. Sju av tio förare tycker att det är det obehagligaste man kan råka ut för. Det visar en undersökning som försäkringsbolaget If har gjort. Att köra bil i kraftigt snöfall kommer på andra plats.
Nästan alla bilförare vet vilken skräck
man kan känna när någon kör om en alldeles för nära i vansinnesfart. I de flesta
fall går det ju som tur bra, men vi ser tyvärr också en hel del allvarliga
olyckor, säger Dan Falconer, motorexpert på If.
Mellan
år 2000 och 2006 omkom 86 personer i olyckor där olycksorsaken var omkörningar.
545 personer skadades av samma skäl. Under 2007 har hittills nio personer dött
och 36 skadats allvarligt i omkörningar (Vägverket). Omkörningsolyckorna utgör totalt sett ca 3 procent
av alla polisrapporterade personskadeolyckor i trafiken.5,8 miljoner personer
i Sverige har körkort.
Andra orosmoment i trafiken är dåligt väder som kraftigt
snöfall och halka.
- Jag tror att vi som lever uppe i Norden har
respekt för väder och vind när vi ger oss ut på vägarna, och det är bra. Vägar
och bilar i Sverige är ofta konstruerade med tanke på vinterförhållanden, men
respekt för att ge sig ut i dåligt väglag är bara hälsosamt, säger Dan Falconer.
Längst ned på obehagslistan hamnar stora bensinstationer,
högbroar och rondellkörning.
Orosmoment vid bilkörning, topp-tio:
1. Farliga omkörningar (71 procent)
2. Kraftigt snöfall (59 procent)
3. Motorcyklister som kör för nära och/eller
kör om på ett farligt sätt (55 procent)
4. Viltolyckor (54 procent)
4. Halka (snö och is) (54 procent)
6. Få punktering i hög fart (53 procent)
7. Bländad av solen under körning (52
procent)
7. Bilen framför tappar takbox/last (52
procent)
9. Krock i bilkö (51 procent)
10. Långtradare som ligger precis bakom egna
bilen (49 procent)
Om undersökningen: Frågan
löd: Vilka av följande platser och situationer får dig att känna dig osäker
eller orolig när du är ute och kör bil? Det fanns 35 fasta svarsalternativ, och
möjlighet att välja flera svarsalternativ. Undersökningen är gjord av Gallup
under maj 2007. Telefonintervjuer med 500 personer mellan 18 och 79 år.
man kan känna när någon kör om en alldeles för nära i vansinnesfart. I de flesta
fall går det ju som tur bra, men vi ser tyvärr också en hel del allvarliga
olyckor, säger Dan Falconer, motorexpert på If.
Mellan
år 2000 och 2006 omkom 86 personer i olyckor där olycksorsaken var omkörningar.
545 personer skadades av samma skäl. Under 2007 har hittills nio personer dött
och 36 skadats allvarligt i omkörningar (Vägverket). Omkörningsolyckorna utgör totalt sett ca 3 procent
av alla polisrapporterade personskadeolyckor i trafiken.5,8 miljoner personer
i Sverige har körkort.
Andra orosmoment i trafiken är dåligt väder som kraftigt
snöfall och halka.
- Jag tror att vi som lever uppe i Norden har
respekt för väder och vind när vi ger oss ut på vägarna, och det är bra. Vägar
och bilar i Sverige är ofta konstruerade med tanke på vinterförhållanden, men
respekt för att ge sig ut i dåligt väglag är bara hälsosamt, säger Dan Falconer.
Längst ned på obehagslistan hamnar stora bensinstationer,
högbroar och rondellkörning.
Orosmoment vid bilkörning, topp-tio:
1. Farliga omkörningar (71 procent)
2. Kraftigt snöfall (59 procent)
3. Motorcyklister som kör för nära och/eller
kör om på ett farligt sätt (55 procent)
4. Viltolyckor (54 procent)
4. Halka (snö och is) (54 procent)
6. Få punktering i hög fart (53 procent)
7. Bländad av solen under körning (52
procent)
7. Bilen framför tappar takbox/last (52
procent)
9. Krock i bilkö (51 procent)
10. Långtradare som ligger precis bakom egna
bilen (49 procent)
Om undersökningen: Frågan
löd: Vilka av följande platser och situationer får dig att känna dig osäker
eller orolig när du är ute och kör bil? Det fanns 35 fasta svarsalternativ, och
möjlighet att välja flera svarsalternativ. Undersökningen är gjord av Gallup
under maj 2007. Telefonintervjuer med 500 personer mellan 18 och 79 år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.