Under förra året dog 254 personer enligt Transportstyrelsens preliminära siffror. Det är lägre än 2016 då 270 personer miste livet.
Enligt Transportstyrelsen är antalet omkomna 2017 är lägst i modern tid, men det verkar som att antalet omkomna på väg är på väg att stagnera.
– Transportstyrelsens trafiksäkerhetsarbete ryms inom ramen för vårt ansvar för regler och tillsyn. Exempelvis blir det från 1 februari förbjudet att använda mobilen vid bilkörning när man håller den i handen. I mars startar vi upp ett utökat arbete med att utfärda varningar vid körkortsärenden, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
Under 2017 dog 148 personer som färdades i personbil, buss eller lastbil. Den vanligaste olyckstypen var singelolyckor som orsakade 79 dödsfall, följt av mötesolyckor med 44 omkomna.
Antalet motorcyklister som miste livet på svenska vägar 2017 var 35 stycken, en mindre än året innan. Drygt hälften dog i singelolyckor, övriga i kollision med personbil eller lastbil.
Förra året omkom också 24 cyklister och 36 fotgängare.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
– Transportstyrelsens trafiksäkerhetsarbete ryms inom ramen för vårt ansvar för regler och tillsyn. Exempelvis blir det från 1 februari förbjudet att använda mobilen vid bilkörning när man håller den i handen. I mars startar vi upp ett utökat arbete med att utfärda varningar vid körkortsärenden, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.
Under 2017 dog 148 personer som färdades i personbil, buss eller lastbil. Den vanligaste olyckstypen var singelolyckor som orsakade 79 dödsfall, följt av mötesolyckor med 44 omkomna.
Antalet motorcyklister som miste livet på svenska vägar 2017 var 35 stycken, en mindre än året innan. Drygt hälften dog i singelolyckor, övriga i kollision med personbil eller lastbil.
Förra året omkom också 24 cyklister och 36 fotgängare.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så länge det finns de som tror sig vara överduktiga på bil/MC-körning, särskilt ihop med onykterhet, så spelar det ingen roll hur många varningar i körkortsärenden som utfärdas.
Det visar ju andelen singelolyckor tydligt.
Man kan också se att alla miljoner som slösas på kameror inte ger något förbättrat resultat.
Att siffran är lägre än 2016 är inte så konstigt, för 2016 var ju en ökning jämfört med 2015.
Bra att dödsolyckorna minskar. Oroväckande att det är så stor andel dödsfall pga singelolyckor.
Hälften av frontalkrockar är självmord när en lastbil är inblandad?
I runda tal så är 30% av de som dör på vägarna onyktra, det är hårresande. Allt oftare är det en kombination av alkohol och droger.
Många glömmer att även en del läkemedel räknas som drog och kör ändå.
Görs det någon seriös analys av vad som orsakar t.ex. det höga antalet singelolyckor, typ flygets haverikommission, eller kör man bara samma mantra hela tiden: lösningen är lägre fart och mera kameror? Alla stollepengar som satsas på nya kameror skulle troligen göra betydligt mer nytta på att förbättra farliga vägar.
Jag tror att de har ganska bra koll på vad som orsakar olyckorna. Men det är nog inte praktiskt eller ekonomiskt möjligt att åtgärda alla riskområden. För att komma ner till noll kanske varenda väg med hastighetsgräns över 50 behöva bli mötesfri. Det kommer nog aldrig hända. Då är det kanske rimligare att bilarna blir bättre på att undvika olyckor själva, vilket ju också är på g, även om det såklart kommer ta ett eller ett par decennier innan det gett genomslag i statistiken.
Ett kvitto på att bilarna blir säkrare år från år.
Äckliga siffror trots att dem är lägre och vi får fler på vägarna för varje år. Varje siffra är en människa och det är fruktansvärt många siffror där. Blir nog så att siffrorna sakta men säkert går neråt ju fler gamla bilar som försvinner från vägarna. Autostop och andra funktioner som faktiskt hjälper till en del. Men 0 visionen uppnås nog inte innan allt är 100 % självkörande tyvärr. Då kan även rattfyllerister köra utan att vaja på vägen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.