Analys visar så kallade betala-som-du-kör-försäkringar halverar andelen hastighetsöverträdelser.
Trafiksäkerhetsorganisationen NTF har tittat närmare på hur många som kör för fort om de har en bilförsäkring vars premie bestäms av hur de kör. I studien har NTF undersökt körstilen hos kunder som använder försäkringsföretaget Paydrive.
Enligt Trafikverkets rapport om trafiksäkerheten år 2016 körde 56 procent av bilisterna för fort på det statliga vägnätet. NTF har kommit fram till att andelen fortkörningar hos de som hade sin bilförsäkring genom Paydrive var 27 procent. Det är alltså drygt hälften av riksgenomsnittet.
– NTF har väntat länge på att riktiga betala-som-du-kör-försäkringar kommer till Sverige och nu har vi för första gången möjlighet att analysera effekterna. Vi vet inte hur bra Paydrives kunder var på att hålla hastigheten innan de blev kunder men vi vet att de nu håller hastigheten i betydligt högre utsträckning än genomsnittsbilisten. Vad vi skulle behöva nu är fler verktyg som på det här sättet påverkar människors beteende och får dem att sänka farten, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.
I studien av Paydrive redovisas också vilka av kunderna som är mest laglydiga. Av de som kör Toyota, Suzuki eller Nissan var andelen fortkörningar 21 procent. De som kör Audi är värsta syndarna; här kördes 32 procent av den totala sträckan över skyltad hastighet.
Diskutera: Vad tycker du om så kallade betala-som-du-kör-försäkringar?
Enligt Trafikverkets rapport om trafiksäkerheten år 2016 körde 56 procent av bilisterna för fort på det statliga vägnätet. NTF har kommit fram till att andelen fortkörningar hos de som hade sin bilförsäkring genom Paydrive var 27 procent. Det är alltså drygt hälften av riksgenomsnittet.
– NTF har väntat länge på att riktiga betala-som-du-kör-försäkringar kommer till Sverige och nu har vi för första gången möjlighet att analysera effekterna. Vi vet inte hur bra Paydrives kunder var på att hålla hastigheten innan de blev kunder men vi vet att de nu håller hastigheten i betydligt högre utsträckning än genomsnittsbilisten. Vad vi skulle behöva nu är fler verktyg som på det här sättet påverkar människors beteende och får dem att sänka farten, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.
I studien av Paydrive redovisas också vilka av kunderna som är mest laglydiga. Av de som kör Toyota, Suzuki eller Nissan var andelen fortkörningar 21 procent. De som kör Audi är värsta syndarna; här kördes 32 procent av den totala sträckan över skyltad hastighet.
Diskutera: Vad tycker du om så kallade betala-som-du-kör-försäkringar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.