procent på dubbfria vinterdäck och 3 procent på sommardäck.
Jämfört med 2005 har den uppmätta andelen dubbdäck i Sverige minskat
med cirka 1 procentenhet om året. Regionala skillnader finns,
exempelvis i Stockholm pekar försäljningsstatisti-ken på en dubbelt så
stor ökning i andelen dubbfria vinterdäck, jämfört med riket som
helhet. Eftersom en uppsättning vinterdäck normalt används i sex till
sju säsonger tar det ett antal år innan skillnader i försäljning får
fullt genomslag i den svenska bilparken.
- Det är bra för
luftkvaliteten om fler bilister som kör mycket i städer väljer dubbfria
vinterdäck. Det är därför positivt att se att utvecklingen går åt rätt
håll i städer men vi önskar att ännu fler ska välja dubbfria
vinterdäck, så att målen för luftkvaliteten kan klaras, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket.
Andelen dubbdäck var lägst i Skåne, 44 procent. Från Mälardalen och
norrut var andelen dubbdäck mellan 82 och 88 procent. I Stockholm var
andelen dubbdäck 69 procent.
Andelen sommardäck var högst i Skåne, 7 procent. I övriga landet varierade andelen sommardäck mellan 0 och 4 procent.
Resultatet från undersökningen visar att 3 procent av Sveriges
bilister i vinter hade ett olagligt mönsterdjup vid vinterväglag (<3
mm). Detta motsvarar cirka 127 000 bilar. Andelen som körde på slitna
däck (< 5 mm) var 19 procent, vilket motsvarar cirka 789 000 bilar.
Störst andel bilar med slitna däck fanns i Skåne, där 6 procent av
de undersökta bilarna hade mindre än 3 mm mönsterdjup och 29 procent
mindre än 5 mm mönsterdjup. Minst andel slitna däck fanns i Stockholm,
där andelen bilar med under 3 mm mönsterdjup var 1 procent och andelen
med mindre än 5 mm mönsterdjup var 11 procent.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
hi great site nice work thanks youporn forum =) redtube see u
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.