Fler än trettio färjelinjer, en bro. Alternativen för de som vill ta bilen och ge sig ut i Europa är många. Och många är också alla bilar som rullar ombord.
I fjol transporterade färjorna upp emot 4,5 miljoner bilar och inte mindre än 28,5 miljoner passagerare till och från svenska hamnar. Danmark och Finland var de mest populära resmålen, följt av Tyskland, men om man ska urskilja en trend är det att färjorna som förbinder Sverige med Polen och Baltikum på senare år lockat allt fler resenärer.
Öresundsbron står inte öde den heller. Förra året passerade över sex miljoner bilar.
I dokumentet nedan kan du se alla reguljära rutter som trafikerar svenskt vatten. Som du kanske noterat syns ingen linje till Storbritannien, den är skrotad sedan några år tillbaka. Närmaste färjan till England går nu från Esbjerg i Danmark. Trafiken mellan Öland och Gotland är också den indragen.
I fjol lanserades däremot en nyhet, förbindelsen mellan Stockholm och S:t Petersburg. Resan är lång och du måste tyvärr köra av och på båten i Tallinn, men innebär det förstås ett äventyr. Kom ihåg: den som stannar över 72 timmar måste ansöka om visum.
I dokumentet nedan hittar du en tabell med tider och priser för alla rutter. Skaffa dig en överblick, jämför och knappa dig sedan in på rederiernas hemsidor eller ring deras telefonväxlar. Adresser och nummer? Också i dokumentet, samt i listan här intill.
Vi hoppas att informationen ska komma till nytta. Lycka till med bilsemestern!
Klicka här för att läsa Färjeguiden 2012 (PDF, 406 KB)
Relaterade dokument
Biljetter kan bokas via internet eller telefon. Extra avgifter kan tillkomma vid telefonbokning eller biljettköp i hamnen.
Color Line:
www.colorline.se
0526-62 000
Destination Gotland:
www.destinationgotland.se
0771-22 33 00
DFDS:
www.dfdsseaways.com
0454-336 80
Eckerö Linjen:
www.eckerolinjen.se
0175-258 00
Faergen:
www.faergen.dk
+45 70 23 15 15
Finnlines:
www.finnlines.fi
0771-340 900
Polferries:
www.polferries.se
08-520 686 60 och 040-12 17 00
RG Line:
www.rgline.com
090-18 52 00
Scandlines:
www.scandlines.se
042-18 61 00 och 0410-650 00
St. Peter Line:
www.stpeterline.com
010-199 26 00
Stena Line:
www.stenaline.se
031-704 00 00
Tallink Silja Line:
www.tallinksilja.com
08-22 21 40
TT Line:
www.ttline.se
0410-562 00
Unity Line:
www.unityline.se
0411-55 69 00
Viking Line:
www.vikingline.se
08-452 40 00
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det finns många varianter på att ta sig till kontinenten. Valet beror en stor del på hur långt man skall sedan och hur långt man kört i Sverige innan.
Att köra långt innan man kommer till gränsen gör att man tvingas övernatta i norra Tyskland om man kör via Danmark (båtar/broar). Tar man istället nattfärjan från Göteborg till Kiel får man en hotellnatt i priset och kanske kommer ända fram till målet nästkommande dag. Dessutom sparar man många mil. Men utgår man från Skåne så får man tänka helt annorlunda.
Något jag saknar i Sverige är ett biltåg till kontinenten.
På startsidan handlar artikeln om färjevägen till kontinenten och här i ingressen är det också vattenvägen till kontinenten som gäller. Med tanke på budskapet med färjor till kontinenten ter det sig en smula märkligt att redaktionen valde en färja inom Sverige - i det här fallet till Gotland. Här hade en bild på en Stenafärja eller Scandlinesfärja varit bättre lämpad.
selv om jeg kan ta utgag fra oslo-kiel eller københavn dfds eller oslo-
fredrikshavn har jeg i mine kontinentturer valgt å ta trelleborg-travemunde,
ikke minst for turen gjennom sverige,og med tanke på tyskland er
turen trave- regensburg helt ok
@stressulf: Instämmer till fullo. Jag åker själv från Stockholm och har de senaste åren bara åkt med TT-Line efter att dessförinnan ha provat så gott som samtliga övriga alternativ. Bästa rederiet för mitt behov. Bästa personalen såväl till lands, i hamnen som ombord. Jag åker ca. tio gånger per år och har ännu inte träffat på någon anställd som har "förstört" upplevelsen. Dessutom innebär möjligheten att få sova ombord att jag sparar en hotellövernattning per överfart.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.