FF 91 har över tusen hästkrafter och självtonande rutor.
2,39 sekunder. Så snabbt går det från noll till hundra kilometer i timmen med nystartade biltillverkaren Faraday Futures första produktionsbil, FF 91. Den visades upp på teknikmässan CES i Las Vegas och batteriet på 130 kWh producerar 1050 hästkrafter och 1800 Newtonmeter i vrid. Enligt NEDC-körcykelns beräkningar har bilen en räckvidd på 70 mil.
Glaset i fönstren är av materialet PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal) och petar man på rutorna så tonas de automatiskt. Backspegeln är ersatt av kamera och bildskärm. Bilen är förberedd för autonom körning då den är utrustad med sensorer och uppfällbar radar i motorhuven. Vissa självkörande funktioner kan utföras, som att parkera på egen hand. Detta fungerade tydligen inte så bra vid demonstrationen i Las Vegas, då bland annat Automotive News rapporterar att bilen vägrade köra iväg och parkera själv vid presentationens slut.
På Faraday Futures hemsida går det att reservera ett exemplar för 5.000 dollar, men det står inte vad slutpriset på bilen blir. Produktionen ska starta 2018.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om FF 91?
Glaset i fönstren är av materialet PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal) och petar man på rutorna så tonas de automatiskt. Backspegeln är ersatt av kamera och bildskärm. Bilen är förberedd för autonom körning då den är utrustad med sensorer och uppfällbar radar i motorhuven. Vissa självkörande funktioner kan utföras, som att parkera på egen hand. Detta fungerade tydligen inte så bra vid demonstrationen i Las Vegas, då bland annat Automotive News rapporterar att bilen vägrade köra iväg och parkera själv vid presentationens slut.
På Faraday Futures hemsida går det att reservera ett exemplar för 5.000 dollar, men det står inte vad slutpriset på bilen blir. Produktionen ska starta 2018.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Diskutera: Vad tycker du om FF 91?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanske inte vrålsnygg, men OK. Bakåtsikt får man väl aldrig numera.
Prestanda är våldsamt onödiga. Vi vet redan att elbilar kan. Dags för lite mer måttlighet.
Men, det är klart, småseriebilar måste man kunna ta betalt för.
Bilen som inte ville köra iväg och parkera kanske trivdes i rampljuset?
Att köpa en bil med så överdrivet höga prestanda är totalt onödigt. Intresse noll för denna bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.