Vi Bilägare publicerade nyligen ett test av åtta dubbdäck i suv-dimensionen 235/55 R18 – en populär storlek som passar flera storsäljande suvar och crossoverbilar.
Testet slutade med att vi diskvalificerade Falkens nya dubbdäck WinterPeak F-Ice 1 från den femteplats som den skulle ha fått poängmässigt på grund av ovanligt kraftiga problem med att dubbarna lossnade under testets gång.
När alla 14 testronder – på fyra olika underlag – var avklarade hade Falkens framdäck bara 49 respektive 69 dubbar kvar av de 200 dubbar per däck som fanns vid testets början. Inget annat testdäck släppte en enda dubb på samma typ av körning.Falkens flagranta dubbproblem gjorde faktiskt däcken olagliga. Enligt svensk lag får antalet dubbar inte skilja med än 25 procent mellan de däck med högt och lägst antal dubb. Därför man ska ha som vana att rotera däcken mellan fram och bakaxel för att få en jämt slitage.
”Inget annat testdäck släppte en enda dubb på samma typ av körning”
Nu har en internutredning hos Falken Tyre identifierat ett produktionsfel på en serie dubbdäck producerade i slutet av 2021 som bakomliggande orsak till dubbproblemen.
– Vår interna utredning identifierade att i ett fåtal fall under tillverkningsperioden DOT 4921 till 5021 i ovan nämnda dimension har dubbningsprocessen inte varit tillfredställande, förklarar Daniel Hupke som jobbar med teknisk service och kvalitetskontroll på Falken i Europa.
Företaget erbjuder nu de kunder som köpt de drabbade däcken att få dem utbytta utan kostnad. Det gäller Falken WinterPeak F-Ice 1 i storleken 235/55 R18 104T XL och för däck med tillverkningsperiod DOT 4921 och 5021. Den som har klagomål ska vända sig till Falkens tekniska serviceavdelning på tech.service@falkentyre.com.
Hade hamnat på femte plats
Enligt Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd är det bra att Falken tar sitt ansvar och lovar att kunderna inte ska bli drabbade av deras produktionsproblem.
– På så sätt var det bra att detta upptäcktes inför öppen ridå i samband med Vi Bilägares noggranna däcktest, vilket föranledde att Falken startade en internutredning. Frågan är om situationen hade hanterats lika snabbt dubbproblemen bara hade drabbat privatpersoner utanför medias ljus?
Testresultaten i övrigt var goda för Falkens nya WinterPeak F-Ice 1 och däcket hade placerat sig på en fin femteplats om det inte hade blivit diskvalificerat för att dubbarna lossnade.
– Det är ett vinterdäck i en lite lägre prisklass än de allra bästa vinterdäcken som har visat upp säkra köregenskaper, säger Nils Svärd.
Falken Tyre Europe GmbH är medvetna om Vi Bilägares dubbdäcktest där vårt Falken WinterPeak F-Ice 1 i storleken 235/55 R18 104T XL diskvalificerades på grund av ett tekniskt missöde med däckets dubbprocess. Vi är väldigt ledsna över detta missöde, i synnerhet då däcket i övrigt placerade sig bland de fem bästa.
Vår interna utredning identifierade att i ett fåtal fall under tillverkningsperioden DOT 4921 till 5021 i ovan nämnda dimension har dubbningsprocessen ej varit tillfredställande. Falken kan dock bekräfta att övriga dimensioner av mönstret WinterPeak F-Ice 1 som producerats och levererats är tillverkade enligt de senaste specifikationerna, så även 235/55 R18 104T XL.
Falken garanterar samtliga kunder att vårt dubbdäck WinterPeak F-Ice 1 under övrig tidsperiod än tidigare nämnt tidsspann är fullt säkert att använda och till råga på allt så täcks även detta däcket med Falkens femåriga garanti mot konsument.
Då vi vill säkerställa högsta möjliga kundnöjdhet så erbjuder vi full utbytesrätt av Falken WinterPeak F-Ice 1 i storleken 235/55 R18 104T XL för däck med tillverkningsperiod DOT 4921 och 5021. Vid eventuella klagomål vänligen kontakta Falkens tekniska serviceavdelning via följande e-postadress: tech.service@falkentyre.com.
Slutligen vill vi återigen be om ursäkt för detta missöde samtidigt som vi vill försäkra er om att vi tar denna incident på största allvar och ser det som ett utmärkt tillfälle att fortsatt höja måttstocken att leverera produkter av högsta kvalitet till våra kunder. Ett tydligt bevis på detta är tredjeplaceringen av vårt nordiska dubbfria däck WinterPeak F-Snow 1 i den finska tidningen Moottori som publicerades vecka 37 2022.
Med detta sagt så tackar vi för er förståelse.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 26 september 2022 Ja, det är ju bra att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.