Till det yttre har bilen fått ny styling av front- och bakparti, ett standarddrag för hela bilindustrin när en äldre modell ska uppdateras. Men den här versionen av Volkswagens storsuv har även fått några nya tekniska funktioner. Bland annat är Bi-xenon-strålkastare standard på alla ansiktslyfta modeller, fler färger på läderklädseln är nu tillgängliga och knappar i instrumentbräda och mittkonsol omgärdas nu av ett vitt sken när det skymmer ute.
Bilen kan även utrustas med navigation som har Google Earth och Google Maps och internetuppkopplad trafikinformation. V6 TDI-motorn i dessa modeller har även setts över för att kvala in under utsläppsstandarden EU6 som träder i kraft nästa år. Alla bilar med den motorn är även utrustade med frihjulsfunktion som vid behov frikopplar motorn från den åttaväxlade automatlådan för att minska bränsleförbrukningen. Det ska enligt tillverkaren sänka förbrukningen med sex procent jämför med tidigare modeller av bilen.
Automatiskt bromssystem är även standard för V6 TDI, det ska bromsa bilen efter en kollision för att hindra ytterligare krockar efter första smällen. Som sagt har den här generationen Touareg några år på nacken och uppfräschningen av modellen, som premiärvisas i Peking om några dagar, kan ses som en indikation på att en ny storsuv från Volkswagen inte är allt för avlägsen.
Diskutera: Vad tycker du om faceliften av VW Touareg?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg bil menjag skulle aldrig köpa en. De är för dyra att köpa och äga. Det är liksom inte värt priset enligt mig.
"Till det yttre har bilen fått ny styling av front- och bakparti, ett standarddrag för hela bilindustrin när en äldre modell ska uppdateras."
Precis. Det är billigt att bara byta plastsjoket fram och bak och vipps har man en facelift. Ibland får bakljusen en annan layout också. Det är mest bara dessa delar som maskeras på testbilarna i Norrland också. Hur bakljusen ska se ut verkar vara det hemligaste på hela bilen. De är rädda om dessa billiga facelift-tricks.
Men vänta nu, är den inte förvillande lik en annan biltillverkares grill ?
http://image.motortrend.com/f/33331337+w786+ar1/2013-Lexus-GS-450h-teaser.jpg
Fast Touareg har en mycket bredare grill.
http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/touareg/86644/volkswagen-touareg-gets-a-facelift-in-beijing-pictures/page/5/0#main-content-area
Mycket pengar för en Volkswagen, gamla modellen började på 445.000:- och jag misstänker att den nya inte blir billigare.
När man ändå är uppe på denna prisnivå så tror jag att många istället sneglar på en Audi Q5 eller Q7 och är beredda att lägga till några kronor för ett "premiummärke" och ändå stanna inom koncernen, dyrt blir det ju hur som helst i slutänden.
Annars kan man ju vänta på nya XC90 som nog annars får räknas som Touaregs huvudkonkurrent.
Som jag skrev på en annan sida, designavdelningen var antagligen på semester: hur gör vi nu? ja vet, vi sätter dit en Passatfront ;)
Liknar alla andra Vw så inte mer att orda om det.
Snålare än tidigare skall väl alla bilar vara idag på pappret men frågan är ju sen om de även är det i praktiken.
Förutom att bilarna skall vara snålare så skall de även vara snabbare för inte kan man ju pruta på prestandan?
Det är otroligt viktigt att veta att bilen KAN prestera + 200km/t även om man inte kan eller får köra så fort.
Gärna lägre förbrukning men rör inte prestandan tycks vara det som gäller inte minst då prislappen blir hög.
Stilrent och snyggt,inga framlyktor som går över halva skärmen,eller baklyktor som går fram över skärmen heller.
Fattar fortfarande inte denna design,tydligen ej heller VW som tur är.
En i40 känns tex som den gamla tråkiga modellen inom ett par år,pga "flavor of the month" design.
Men som sagt,man köper vad man vill ha.
För mycket jäst i sista bulldegen som skulle bli passater?
Håller f.ö med ENTJ1, stilren tidlös design i alla fall, om än lite tråkig.
Är heller inget fan av designen med lysen som ska gå ända till a-stolpen både fram och bak...
Får ändå säga att VAG är duktiga på design som håller länge.
Synd att bilen troligen som alla VAG-bilar är rostig i dörrar, huv och trösklar om 4 år.
Slår mig plötsligt att Saab 9-3 inte ser så gammal ut trots allt.
Jag har alltid tyckt att Touareg är en snygg SUV och är tacksam för att de inte ändrat den så mycket.
Har aldrig ägt någon själv då den är för stor för min del. Jag har dock kört den då en av mina vänner hade en -08.
Hur är det med kvalitén? Den han hade var ett konstant trassel med, flera ggr på verkstad pga elektroniktrassel av olika slag. Har det förbättrats sen dess?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.