När det gäller bilmodeller innehar Volvo V70 har fortfarande guldplatsen, medan Volkswagen knep såväl silver som brons med Golf och Passat.
Antalet nyregistrerade supermiljöbilar, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp på max 50 g/km, uppgick till 608 stycken i februari jämfört med 285 samma månad förra året. Här har Volkswagens laddhybrid Passat GTE haft stora framgångar sedan den introducerades i höstas.
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
1. Volvo, 5623 st.
2. Volkswagen, 3781 st.
3. BMW, 1720 st.
4. Kia, 1717 st.
5. Toyota, 1654 st.
6. Audi, 1653 st.
7. Mercedes, 1353 st.
8. Skoda, 1224 st.
9. Ford, 993 st.
10. Peugeot, 834 st.
(Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.)
1. Volvo V70, 2430 st.
2. Volkswagen Golf, 1352 st.
3. Volkswagen Passat, 1231 st.
4. Volvo V40, 988 st.
5. Volvo S/V60, 943 st.
6. Volvo XC60, 907 st.
7. Kia Sportage, 655 st.
8. Toyota Auris, 635 st.
9. Audi A4, 452 st.
10. Audi A3, 427 st.
1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 210 st.
2. Volvo XC90, laddhybrid, 82 st.
3. Volvo V60, laddhybrid, 47 st.
4. BMW I3 (Rex), laddhybrid, 38 st.
5. Tesla Model S, elbil, 37 st.
6. Nissan Leaf, elbil, 36 st.
7. Renault Zoe, elbil, 28 st.
8. BMW 225xe Active Tourer, laddhybrid, 24 st.
9. Volkswagen Golf GTE, laddhybrid, 23 st.
10. Audi A3 E-tron, laddhybrid, 21 st.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker det har blivit grymt många nya passater på vägarna.
Mycket starka siffror för phev. 17% av alla sålda Passater är GTE. 23% av alla sålda XC90 är T8 PlugIn.
jag kan inte annat än fortsätta vara förvånad att premiummärkena säljer så mycket, det står nya fina premiumbilar i alla sorters bostadsområden, så även i låginkomstområden, jag tycker det är lite märkligt att så pass många vill betala så pass mycket för att åka fint
Dom flesta dyra bilar är nog tjänstefordon i nån form. Även om dessa också kostar så är det i regel avsevärt förmånligare än att stå för hela kalaset själv. Och för de som kan ta ut en s k supermiljö-bil som tjänstefordon så är väl "vinsten" ännu högre.
Inte så bra med att fel bilar tas ut som tjänstebilar, det känns nog coolt att plocka ut en XC60 men vad händer sedan när marknaden översvämmas av dessa bilar. Efter 10000 mil eller 6 år är det nog inte många som vill köpa dem begagnade. En regel verkar alltid gälla begagnade bilar, de med låg förbrukning tenderar till att säljas först. Personligen tror jag att vi kommer att få problem några år ifrån nu, ökning av begagnade bilar med fel egenskaper som ingen vill äga. Jag är inte Nostradamus, men ser man till sig själv, vill man köpa en 6 år gammal SUV/Crossover med fyrhjulsdrift som lastar lika mycket som en bränslesnål Fabia? Då tror jag nog att den bränslesnåla bilen säljs och SUV:en står kvar hos handlaren.
Det känns lite som om marknaden börjar gå över mer på "tvärsöverbilar"
Jag köpte min nya Supermiljöbil nu i februari. Privatägd. Är supernöjd med den!!
" Styggavargen": Det är ingen direkt motsättning mellan bränslesnålhet och SUV. Det gäller "bara" att vara lätt på foten och undvika höga hastigheter. Det är då luftmotståndet syns i bränsleförbrukningen. Sen får du gärna sluta tragga om lastkapacitet. Det är fullständigt självklart att bilköparen tänker efter hur mycket/tungt han behöver lasta. Att köra omkring med en bil som lastar 700 kg men aldrig har mer än hälften i last är ingen mening. Det är väl inget som överhuvud taget behöver ältas. Ang. nybilsförsäljningen, som ämnet behandlar, är jag som " celef " också mkt överraskad över hur många med s.k. arbetarlöner som köper ny bil. Själv har jag varit skuldfri boende i villa med en i dagens pengavärde boendekostnad på 2500-4000 kr per månad men inte känt mej ha råd att köpa ny bil och sen byta efter 3-4 år.
Det är väl bara Tesla, BMW, Renault och Nissan som är som kvalar in som supermiljöbilar. Resten av listan är fuskbilar tycker jag. Ingen av dom andra klarar 10 mil normal körning med gränsen 50 g/km. Vargen tjatar som vanligt men jag tror man väljer SUV om alternativet är en Fabia.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.