Bråda dagar i testlabbet för biltillverkarna, som måste få sina bilar testade enligt nya förbrukningsmetoden WLTP.
Den nya metoden för att certifiera bilar sinkar försäljningen.
Från och med den 1 september i år får inte europeiska biltillverkare sälja bilar som inte blivit testade och certifierade enligt nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).
Många hann inte med att få alla sina bilar godkända, vilket också visar sig i analysföretaget Jato Dynamics sammanställning av den europeiska försäljningen för september 2018. 343.000 färre nya bilar registrerades då jämfört med samma period i fjol. Det är den största minskningen för en månad på hela senaste årtiondet. Jato säger sig se ett starkt samband mellan dippen i nybilsregistreringar och de ofärdiga WLTP-godkännandena. Många bilmodeller fanns helt enkelt inte tillgängliga att köpa eftersom de inte ackrediterats än.
Många hann inte med att få alla sina bilar godkända, vilket också visar sig i analysföretaget Jato Dynamics sammanställning av den europeiska försäljningen för september 2018. 343.000 färre nya bilar registrerades då jämfört med samma period i fjol. Det är den största minskningen för en månad på hela senaste årtiondet. Jato säger sig se ett starkt samband mellan dippen i nybilsregistreringar och de ofärdiga WLTP-godkännandena. Många bilmodeller fanns helt enkelt inte tillgängliga att köpa eftersom de inte ackrediterats än.
Kroatien var enda land i Europa där försäljningen av nya bilar ökade. I Rumänien minskade nyregistreringarna med 73,8 procent. Sverige backade med 39,7 procent.
– Den stora frågan nu är hur länge tappet kommer att pågå, vilket beror på hur lång tid det tar för biltillverkarna att ackreditera modellerna de vill behålla på marknaden, säger Jatos globala analytiker Felipe Munoz.
För första gången på åtta år blev inte Volkswagengruppen störst i registreringarna, den positionen övertogs av PSA. Opel Corsa körde om Volkswagen Golf och blev vanligaste nybil i september månad.
Diskutera: Tror du att effekterna av WLTP-omställningen kommer att fortsätta?
– Den stora frågan nu är hur länge tappet kommer att pågå, vilket beror på hur lång tid det tar för biltillverkarna att ackreditera modellerna de vill behålla på marknaden, säger Jatos globala analytiker Felipe Munoz.
För första gången på åtta år blev inte Volkswagengruppen störst i registreringarna, den positionen övertogs av PSA. Opel Corsa körde om Volkswagen Golf och blev vanligaste nybil i september månad.
Diskutera: Tror du att effekterna av WLTP-omställningen kommer att fortsätta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.