Europa, med industriländer som Tyskland och Frankrike i spetsen, har historiskt alltid exporterat fler bilar än vad det har importerat. Men den balansen kan snart vara på väg att förändras.
Enligt en rapport från analysfirman PWC kan upp till 800 000 kinesisk-byggda bilar komma att säljas i Europa år 2025, vilket då skulle göra kontinenten till en nettoimportör.
Förklaringen stavas elbilar – och Kina. Flera västerländska biltillverkare, däribland Tesla, Polestar och BMW, bygger elbilar i kinesiska fabriker. Samtidigt är en uppsjö av kinesiska aktörer på väg att etablera sina egna varumärken i Europa.
PWC spår att upp till 800 000 kinesisk-byggda bilar kan komma att säljas i Europa år 2025. Av dem kommer 330 000 vara från västerländska bilmärken.
"Kinesiska biltillverkare försöker nu konsolidera sitt fotfäste i Europa”, skriver PWC. "Jämfört med deras tidigare marknadsinträden under det senaste decenniet har spelplanen nu jämnats ut betydligt."
År 2021 exporterade den europeiska bilindustrin 5,7 miljoner bilar till andra länder, enligt Acea. Samma år importerades knappt 3,1 miljoner bilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 8 november 2022 Vi har stora tillgångar av…
- 8 november 2022 SnookerPro skrev: Jag är så…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.