Resultaten från EuroNCAP senaste krocktester är klara. Fem bilar testades - och fyra fick högsta betyg. Nu ändras betygsystemet för att öka utmaningen för biltillverkarna.
- Det är nödvändigt att EuroNCAP fortsätter att höja målen för biltillverkarna att sträva efter. Vårt nya betygsystem kommer att göra detta, säger EuroNCAP:s talesman Michiel van Ratingen i ett pressmeddelande.
Samtidigt som EuroNCAP presenterade resultatet av krocktesterna på Hyundai i30, Mercedes ML, Renault Koleos, Lancia Delta och Daihatsu Cuore släpptes även en nyhet. Från 2009 kommer reglerna vid krocktesterna att ändras.
Anledningen till regeländringarna är att allt fler bilar uppnår maxbetyget fem. 97 % av alla bilar som testats det senaste året har nått fyra eller fem i betyg. En utveckling som EuroNCAP välkomnar - men som samtidigt ses som en anledning till att höja ribban.
- Jag har inga tvivel om att biltillverkarna kommer att möta den här utmaningen precis som de gjorde när vi startade vår verksamhet, säger Michiel van Ratingen.
Nu görs poängsystemet om. För att nå maxbetyget måste bilarna framöver inte bara klara sig bra i krocktestet, utan även öka skyddet för fotgängare och barn i kupén. Något som blir en ny utmaning för biltillverkarna.
- Vi ska belöna de som jobbar för att höja säkerheten på vägarna, säger Michiel van Ratingen.
Av de bilar som testades fick Hyundai i30, Mercedes ML, Renault Koleos och Lancia Delta fem stjärnor. Daihatsu Cuore fick nöja sig med fyra i betyg.
Samtidigt som EuroNCAP presenterade resultatet av krocktesterna på Hyundai i30, Mercedes ML, Renault Koleos, Lancia Delta och Daihatsu Cuore släpptes även en nyhet. Från 2009 kommer reglerna vid krocktesterna att ändras.
Anledningen till regeländringarna är att allt fler bilar uppnår maxbetyget fem. 97 % av alla bilar som testats det senaste året har nått fyra eller fem i betyg. En utveckling som EuroNCAP välkomnar - men som samtidigt ses som en anledning till att höja ribban.
- Jag har inga tvivel om att biltillverkarna kommer att möta den här utmaningen precis som de gjorde när vi startade vår verksamhet, säger Michiel van Ratingen.
Nu görs poängsystemet om. För att nå maxbetyget måste bilarna framöver inte bara klara sig bra i krocktestet, utan även öka skyddet för fotgängare och barn i kupén. Något som blir en ny utmaning för biltillverkarna.
- Vi ska belöna de som jobbar för att höja säkerheten på vägarna, säger Michiel van Ratingen.
Av de bilar som testades fick Hyundai i30, Mercedes ML, Renault Koleos och Lancia Delta fem stjärnor. Daihatsu Cuore fick nöja sig med fyra i betyg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag vill se Lancia Delta i Sverige!
En bra sak är att skyddet mot den vanligaste skadetypen - whiplash - skall ingå i bedömningen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.