Nästa artikel
Euro NCAP: Toppbetyg för Volvo – men Zeekr är säkrare
Nyheter

Euro NCAP: Toppbetyg för Volvo – men Zeekr är säkrare

Publicerad 4 december 2024 (uppdaterad 4 december 2024)
En ny krocktestomgång avslöjar hur det gick för 14 aktuella bilmodeller. Volvos kompakta elbil får visserligen toppbetyg – men faktum är att den ändå blir frånkörd av sitt koncernsyskon.

En ny testomgång från Euro NCAP visar att flera av de 14 av bilmodeller som krocktestats får högsta betyg – men inte alla.

Mest intressant för svenska bilköpare är att Volvo EX30 nu genomgått Euro NCAP:s krocktest. Slutbetyget blev fem av fem stjärnor.

Men även om Volvon alltså får högsta möjliga totalbetyg, får den inte lika höga betygssiffror i de olika delmomenten som syskonmodellen Zeekr X. Den bygger på samma plattform, är något större och har testats tidigare i år enligt samma reglemente som EX30.

Faktum är att Zeekr X får högre betyg i varje enskilt delmoment än Volvo EX30, även om båda alltså klassas som mycket säkra enligt Euro NCAP.

Volvo mot Zeekr
Volvo EX30Zeekr X
Skydd av vuxen88%91%
Skydd av barn85%90%
Oskyddade trafikanter79%84%
Assistanssystem80%83%
Totalbetyg55

Källa: Euro NCAP

Bland de detaljer som skiljer sig åt mellan modellerna finns det faktum att Zeekr har Isofix-fäste i passagerarstolen fram vilket Volvo saknar. I Volvon är också skyddet för förarens överkropp sämre än i Zeekr i ett av testmomenten. 

Utöver det är autobromssystemet för fotgängare bättre i Zeekr och om föraren riskerar att backa på en vuxen eller ett barn hanteras även det bättre av Zeekrs system.

Kinesiska Maxus visar att tunga och eldrivna pickuper inte nödvändigtvis behöver vara så aggressiva mot andra bilar och fotgängare vid en krock, enligt Euro NCAP.

Fyra för Renault

Den första eldrivna pickupen att testas av Euro NCAP lyckas betydligt bättre än väntat när det gäller olyckor med mindre fordon. Pickuper brukar orsaka stort krockvåld eftersom de är tunga och höga, men Maxus eTerron 9 är inte lika aggressiv som förväntat – varken mot andra bilar eller fotgängare. Slutbetyget blir fem stjärnor.

Men det finns också modeller som inte når hela vägen fram. Renault 5 kunde ha bättre krockskydd för vuxna och får därför nöja sig med fyra stjärnor – ett nederlag för ett märke som var tidigt ute med toppbetyg hos Euro NCAP under 1990-talet.

Nyutvecklade Hyundai Santa Fe får också bara fyra stjärnor i standardutförande. Med ett särskilt säkerhetspaket blir det fem stjärnor.

Även MG ZS Hybrid får fyra stjärnor trots att märket tidigare haft flera femstjärniga modeller i utbudet. Kinesiska Deepal S07 och Leapmotor C10 som nu börjar säljas i Europa får fem stjärnor.

Alla betyg
BilmodellBetyg (av 5)
Alpine A2904
Audi A55
Deepal S075
Hyundai Santa Fe4 (5 med säkerhetspaket)
Leapmotor C105
Lexus LBX5
Maxus eTerron 95
Mazda CX-805
MG ZS Hybrid4
Mini Countryman5
Porsche Macan5
Renault 54
Subaru Forester5
Volvo EX305

Källa: Euro NCAP

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 5 december 2024 lsoderlund skrev:…
  • 5 december 2024 Aktiv säkerhet…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.