De nya testerna ska simulera situationer i stadsmiljö då det kan inträffa olyckor med fotgängare.
Testen av bilars krocksäkerhet ska efter årsskiftet också inkludera autobroms som upptäcker gående.
– Många moderna fordon har numera någon form av AEB-system som kan hjälpa till att undvika kollisioner mellan bilar, men bara vissa har förmågan att upptäcka fotgängare. Genom att ta del av resultaten på Euro NCAP: s hemsida kommer konsumenterna att kunna kontrollera tillverkarnas påståenden gällande säkerhet och välja rätt AEB-alternativ, säger Michiel van Ratingen, säkerhetschef på Euro NCAP.
De nya testmomenten genomförs för att efterlikna de olyckor som kan uppstå i stadsmiljö; vuxna som går eller springer i vägen för fordonet eller barn som springer ut i vägen bakom en parkerad bil.
För att få ett bra testresultat måste bilen klara av att undvika kollisioner i hastigheter upp till 40 kilometer i timmen. Det ska också testas hur väl bilen klarar att minimera skadorna i högre hastigheter upp till 60 kilometer i timmen.
Från och med 2016 kommer autobroms för fotgängare att vägas in i de testade bilarnas totalbetyg.
Diskutera: Vad tycker du om att framtida krocktester kommer att ta hänsyn till autobroms som upptäcker fotgängare?
De nya testmomenten genomförs för att efterlikna de olyckor som kan uppstå i stadsmiljö; vuxna som går eller springer i vägen för fordonet eller barn som springer ut i vägen bakom en parkerad bil.
För att få ett bra testresultat måste bilen klara av att undvika kollisioner i hastigheter upp till 40 kilometer i timmen. Det ska också testas hur väl bilen klarar att minimera skadorna i högre hastigheter upp till 60 kilometer i timmen.
Från och med 2016 kommer autobroms för fotgängare att vägas in i de testade bilarnas totalbetyg.
Diskutera: Vad tycker du om att framtida krocktester kommer att ta hänsyn till autobroms som upptäcker fotgängare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att fotgängare också skall få broms nu.
Instämmer helt Hacken. Det ryktas att kvinnor åker runt i damskinnhandskar också!
Men visst kan man ofta tycka fotgängare behövde nån slags autobroms.
Helt rätt där Hackenbush . Och även utrusta dom med glasögon, för det är väl inte så att dom sneglar i smyg?
Kanske autobroms-systemet ska scanna efter ett nerböjt huvud och upplyst ansikte?
Skämt åsido, det ska tydligen vara lite utmanande att få autobroms-systemet att förstå att det är en testsituation med "enbart" en docka som sprattlar med benen. Det är faktiskt mer optimerat för att tolka mer mänskliga rörelser än så.
Hmmm borde vara krav på autobroms på cyklar. Det skulle göra mer för trafiksäkerheten.
antifeministen skrev: "Rolls Royce, till exempel, verkar inte testa sina bilar hos ncap så det är nog fler biltillverkare som skulle kunna låta bli."
Bling-bling på en R-R finns inte? Jo, du..... uppgradering från en tram(s)bil rekommenderas. Eller trampbil för den delen.
Det stora problemet nu mer, är att det är för lätt att få 5*. Det blir stora tidningsrubriker om en bil får 4*, det ses som ett stort misslyckande. Så var det inte i början av 00 talet, när den femte stjärnan introducerades. Då sågs 4* som ett bra betyg, och den 5e som en guldmedalj. Om kraven var högre, skulle biltillverkarna få kämpa lite mer. Och 4* skulle ses som ett vm silver, även om det är guldet man så klart vill åt. Som det är idag, får nästan alla guld! Kanske dags att införa en sjätte stjärna, för bilar som verkligen utmärker sig!
Tyvärr är inte det på tapeten, utan det är kraven på filhållar hjälpmedel, och annat tekniskt som kommer att öka för 5*
http://euroncap.blob.core.windows.net/media/1380/ratings-group-report-version-2-2-july-2013-with-appendix-0-bb4a92bf-b272-4861-975f-03ff3f2f7f28.pdf
På sida 18 och 19, ser man kraven för dom senaste åren, och dom kommande 2.
Jättebra med alla system som måste servas,skapar jobb i massor.
Vågar man påstå att flertalet av de som håller på med bilsäkerhetskrav och avgasutsläpp inom EU inte tillhör den intellektuella eliten?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.