Både Scania och Volvo har utvecklat lastbilsmotorer som kan drivas med förnybar etanol. Det svenska bioenergiföretaget Sekab planerar till 2010 ett första nätverk av tankställen för E95, dvs det drivmedel bussar och lastbilar kan använda för att ersätta diesel.
-Redan idag levererar vi E95 till de orter där etanolbussar och kommunala
fordon som sopbilar med etanolmotorer finns, säger Per Carstedt, koncernchef i
Sekab. Lastbilarna använder samma drivmedel som bussarna. Det är en annan
blandning av etanol än personbilarnas E85, nämligen 95 procent etanol och fem
procent tändförbättrare.
I ett första steg blir det 6-10 tankställen för
E95 längs stora leder som E4 och E6 samt vid speciella lastbilsterminaler. Om
två år beräknas de första etanoldrivna lastbilarna för fjärrtrafik finnas på
marknaden. I takt med att antalet fjärrtrafikbilar med etanolmotorer ökar byggs
det successivt ut fler tankställen. Exakt var de skall ligga är inte
fastställt.
- Vi räknar med att antalet räcker för att bekvämt tanka
tunga lastbilar och bussar i nationell fjärrtrafik, säger Per Carstedt. Denna
typ av lastbilar har tankar som rymmer ca 1000 liter etanol. Eftersom de nya
etanolmotorer som Scania utvecklat har samma energieffektivitet som
dieselmotorer blir räckvidden fullt tillräcklig.
fordon som sopbilar med etanolmotorer finns, säger Per Carstedt, koncernchef i
Sekab. Lastbilarna använder samma drivmedel som bussarna. Det är en annan
blandning av etanol än personbilarnas E85, nämligen 95 procent etanol och fem
procent tändförbättrare.
I ett första steg blir det 6-10 tankställen för
E95 längs stora leder som E4 och E6 samt vid speciella lastbilsterminaler. Om
två år beräknas de första etanoldrivna lastbilarna för fjärrtrafik finnas på
marknaden. I takt med att antalet fjärrtrafikbilar med etanolmotorer ökar byggs
det successivt ut fler tankställen. Exakt var de skall ligga är inte
fastställt.
- Vi räknar med att antalet räcker för att bekvämt tanka
tunga lastbilar och bussar i nationell fjärrtrafik, säger Per Carstedt. Denna
typ av lastbilar har tankar som rymmer ca 1000 liter etanol. Eftersom de nya
etanolmotorer som Scania utvecklat har samma energieffektivitet som
dieselmotorer blir räckvidden fullt tillräcklig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.