Nästa artikel
ESP är bra – men förbättrar inte väggreppet
Kommentar

ESP är bra – men förbättrar inte väggreppet

Publicerad 24 september 2010 (uppdaterad 27 september 2010)
Visst är det bra att Trafikverket studerar däckens betydelse vid vinterväglag. Men vi frågar oss varför studien av dubbdäck kontra friktionsdäck begränsats till att bara omfatta bilar utan antisladdsystem?

Och varför lyfter man bort upphinnandeolyckor? Dubbdäck är avsevärt effektivare vid bromsning på isigt underlag. Det visar våra egna och andras tester – år efter år!

Att kunna bromsa och stanna så snabbt som möjligt måste vara en mycket viktig parameter. Påkörningar av gående och andra bilar bakifrån, uppstår ofta i tätorter med låg hastighet men orsakar livslångt lidande.

I den andra studien, av just antisladdsystemets betydelse, är det blandad kompott när det gäller vilka däck bilarna råkat ha. Resultatet blir att ESP minskar olyckorna avsevärt.
Men hur kom Trafikverket fram till att däcktypen vintertid, inte spelar någon avgörande roll om bilen har ESP?

"Det kan ingen snacka bort!"
Antisladdsystemet hjälper ju bara till just vid en risk för sladd. Men det gäller ju att kunna bromsa också, eller att väja för ett hinder. VTI gjorde en intressant studie i fjol. Man körde en undanmanöver med nordiska och kontinentala friktionsdäck med och utan ESP. Den är inte mer eller mindre vetenskaplig än Trafikverkets studie.

Men resultatet är annorlunda: Däckens grepp visade sig ha större betydelse än om bilen var utrustad med antisladdsystem eller inte. Man kom också fram till att ESP fungerar sämre med däck som gav dåligt grepp.

Det stämmer bättre med Vi Bilägares erfarenheter från 20 års däcktestande. ESP är bra. Men det förbättrar inte väggreppet. Ju bättre däck, desto mer hjälp får man av antisladdsystemet och även av det låsningsfria bromssystemet. Det kan ingen snacka bort!

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-25 12:10
Gösta_L

Studien understryker det jag hävdat i flera år. Att alla dessa elektroniska system är grovt överskattade. Förr kunde man som förare känna var gränsen för bilens väggrepp låg. Men nuförtiden sköts allt sådant av datorer.
Bävar för vad som kan hända när alla dessa datorerna börjar gå sönder?

#2 • Uppdaterat: 2010-09-25 19:29
lubos (ej verifierad)

Tja, det optimala vore ju en satellitmottagare i varje bil som styr såväl fart, avstånd till framförvarande som möjligheter att köra om!
Systemet skulle sätta hastigheten med hänsyn till kurvor, skymd sikt, väglag mm som rutinerade förare gör av sig själva, men bilskolorna glömt i sina svårigheter att lära ut fickparkering mm!
Jag är ganska säker på att vi så småningom kommer att tvingas införa detta för att minska samhällets kostnader för olyckor och skador p g a okunnighet och dumhet bakom ratten!

#3 • Uppdaterat: 2010-09-26 19:06
Per_K

Att en myndighet som Trafikverket går ut med vilseledande uppgifter är ganska allvarligt tycker jag. Om det saknas belägg för att ESP skulle innebära att det inte spelar någon roll om vinterdäcken har dubb eller inte är det inget mindre än en skandal. Visst är ESP suveränt bra, men en grundförutsättning är att det finns någon friktion - något som enbart dubbdäck kan ge när blöta vägbanor fryser på. Det är barmarkshalkan som är farligast, och den är inte ovanlig i Sverige, och då hjälper bara dubbdäck. Och jag undrar fortfarande om det verkligen finns belägg för att ett dubbdäcksförbud skulle leda till bättre luftkvalitet i städer. Mycket talar ju för att det är andra källor (avgaser, partiklar från bromsbelägg etc.) som är avgörande. Att på det här sättet riskera att folk väljer dubbfritt med dokumenterat sämre säkerhet som följd är oansvarigt. En tyvärr ganska bortglömd risk är också att dubbfria vinterdäck används även på sommarhalvåret. Många vet inte hur stora risker det innebär.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-26 21:44
Crister A (ej verifierad)

Håller helt med dig Per K det är skandal när alla tänkande individer begriper att det krävs dubbdäck för att ESP skall komma till sin rätt.Enligt Robert Collin på Aftonbladet har VTI kommit fram till samma resultat men Clas Tingvall,dubbfri förespråkaren nr 1 vill inte köpa att dubbdäck är bäst även med ESP,trots att han själv åker på dubbdäck.Citat"jag måste ta mig hem" säger Clas Tingvall.Läs Robert Collins krönika i Aftonbladet och häpna över dubbelmoralen när man inte vill erkänna att man haft fel om dubbdäck kontra dubbfritt..

#5 • Uppdaterat: 2010-09-27 09:31
Gustav (ej verifierad)

Inget kul med antisladd.
Förutsättningar: En plogad sjöis. Två Volvo V 70 av förra modellen. Lika bra dubbdäck på båda bilarna. Den ena med ESP. Efter en timmes lek kunde man konstatera att volvon utan ESP gick att köra otroligt fort på den hala isen. Med hjälp av handbroms kunde man få bilen att snurra runt ett helt varv. Fantastiskt roligt! Den andra volvon med ESP var inget kul att leka med. Alla fel som föraren gjorde, försökte bilen rätta till med allt för lyckat resultat. Tryggt och bra i vanlig trafik, men riktigt trist på isen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.