Att betala vid en snabbladdare är inte alltid helt enkelt. Betalningen görs ofta på helt olika sätt – i vissa fall finns en vanlig kreditkortsterminal och i andra fall krävs en särskild mobilapp eller laddtagg.
Den krångliga betalningen ställer till problem för elbilsägarna och Energimyndigheten ska nu i ett nordiskt samarbete ta fram förslag på hur betalningen kan göras enklare och smidigare.
Att det är så rörigt beror enligt Energimyndigheten på att marknaden vuxit fram snabbt utan samordning eller reglering.
– Vi har kommit till en punkt där vi ser ett stort behov av att koordinera oss på både nordisk och europeisk nivå för att underlätta för fortsatt elektrifiering, säger Linda Svanhed på Energimyndigheten som ansvarar för det projektet.
En kortterminal beskrivs som bra för användaren, men relativt dåligt för laddoperatören
Myndigheten har gjort en första kartläggning och redan där listas sex olika lösningar som laddföretagen använder sig av i dag. Varje lösning har analyserats med för- och nackdelar.
En vanlig kortterminal beskrivs som en enkel lösning för de flesta. Men en mobilapp kan visa mer information, till exempel om laddaren är öppen eller hur lång tid det tar innan bilen är laddad. En kortterminal beskrivs också som en relativt dålig lösning för laddoperatören och då kan det bli problem att locka företag att bygga snabbladdare.
– Vi ser att en kombination av app och kortterminaler skulle kunna vara ett alternativ för att inte bara möjliggöra enkel betalning av elbilsladdning i dag, utan också fånga den fulla potentialen i en datadriven framtid. Men detta är något vi kommer fortsätta utreda, säger Linda Svanhed.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 20 september 2022 Togga skrev: Att en så enkel…
- 20 september 2022 Att en så enkel sak som att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.