Pisksnärtsskador är vanliga i trafiken. Men bara 5 av 25 stolar på nya bilar ger rätt skydd. Det visar tester av Euro NCAP.
- Det är viktigt att ge bilköparna ett redskap för att kunna bedöma hur väl den bil man tänker köpa kan skydda från skador, säger Vägverkets trafikexpert Anders Lie, enligt Expressen.
2009 förändrar Euro NCAP betygsystemet i samband med krocktester. Då blir förmågan att skydda bilister från pisksnärtsskador ett kriterium i utvärderingen av vuxenskyddet.
Nu visar ett test av Euro NCAP att endast 5 av 25 framstolar på helt nya bilmodeller klarar av dessa krav i dagsläget. Av de 25 modeller som har testats är det endast Volvo XC60, Alfa Romeo MiTo, Volkswagen Golf, Audi A4 och Opel Insignia som når målen för att få betyget "bra".
Tolv modeller får betyget "gränsfall" och hela åtta stycken blir underkända.
"Visar hur viktigt testet är"
Hittills har inte förmågan att skydda bilister från pisksnärtsskador testats regelbundet av någon organisation. Nu hoppas Euro NCAP på snabba förbättringar av nackskyddet.
- Hur viktigt det här Euro NCAP-testet är, visas just av de resultat vi redovisar nu. Som konsument har man ingen möjlighet att veta hur en viss bilstol reagerar om den inte är testad på det här sättet, säger Michiel Van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP, och fortsätter:
- Inte ens om man väljer en femstjärnig modell kan man vara säker på att den skyddar mot en potentiell pisksnärtskada. Euro NCAP:s nya betygssystem kommer att tvinga biltillverkarna att tänka om när det gäller stolskonstruktioner.
På länken uppe till höger kan du läsa samtliga 25 modellers resultat i testet av nackskydd.
2009 förändrar Euro NCAP betygsystemet i samband med krocktester. Då blir förmågan att skydda bilister från pisksnärtsskador ett kriterium i utvärderingen av vuxenskyddet.
Nu visar ett test av Euro NCAP att endast 5 av 25 framstolar på helt nya bilmodeller klarar av dessa krav i dagsläget. Av de 25 modeller som har testats är det endast Volvo XC60, Alfa Romeo MiTo, Volkswagen Golf, Audi A4 och Opel Insignia som når målen för att få betyget "bra".
Tolv modeller får betyget "gränsfall" och hela åtta stycken blir underkända.
"Visar hur viktigt testet är"
Hittills har inte förmågan att skydda bilister från pisksnärtsskador testats regelbundet av någon organisation. Nu hoppas Euro NCAP på snabba förbättringar av nackskyddet.
- Hur viktigt det här Euro NCAP-testet är, visas just av de resultat vi redovisar nu. Som konsument har man ingen möjlighet att veta hur en viss bilstol reagerar om den inte är testad på det här sättet, säger Michiel Van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP, och fortsätter:
- Inte ens om man väljer en femstjärnig modell kan man vara säker på att den skyddar mot en potentiell pisksnärtskada. Euro NCAP:s nya betygssystem kommer att tvinga biltillverkarna att tänka om när det gäller stolskonstruktioner.
På länken uppe till höger kan du läsa samtliga 25 modellers resultat i testet av nackskydd.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket bra! Ökat fokus på en skada som kostar samhället mycket stora belopp och plågar många människor. Jag vet, jag fick en pisksnärtskada kraftig nog för att ge mig kronisk hjärnskada och nervsmärta med mycket små möjligheter att inte ligga samhället till last. Jag tycker det är bedrövligt att dag efter dag läsa om olyckor med "lindriga skador", ett uttryck som ofta döljer pisksnärtskador, allt lidande det döljer! Jag var bara 26 år, färdigutbildad och produktiv, vilket för mig bevisar det samhällsekonomiska slöseriet på att fokusera bara på att få ner antalet trafikdödade, stora vinster för alla finns i att begränsa trafikskador!
/Fredrik Andrée
Att EuroNCAP nu bedömer skyddet mot pisksnärtskador är ett stort steg framåt, eftersom det är en mycket vanlig skadetyp. Och det är glädjande att Volvo får en bekräftelse på allt arbete man lagt ned för ökad säkerhet. Hade man gjort mätningen på en komplett bil, och inte enbart stolen, hade XC60 troligen framstått som ännu mer överlägsen. Men den riktigt stora nyheten med XC60 är att den har ett system som minskar risken för kökrockar - och därmed pisksnärtskador.
Varningssystem för kökrockar finns hos ett flertal fabrikat. Det är bara det att de inte är standartutrustning. Inte ens i Volvo.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.