Nästa artikel
-En Saab har aldrig varit bättre
Nyheter

-En Saab har aldrig varit bättre

Publicerad 14 juni 2007 (uppdaterad 23 september 2010)
-Det här måste vara den fulländade Saaben. Jag har under alla år som motorjournalist aldrig stött på en Saab som är så rolig att köra och så stabil och välbalanserad.

Vi Bilägares Erik Rönnblom har provkört den nya,
uppgraderade, Saab 9-3 som just nu premiärvisas för världens
motorjournalister.  I provkörningen ingick även en tur med toppmodellen
Saab XWD, den första fyrhjulsdrivna Saaben i serieproduktion.



Nya 9-3 har förändrats på drygt 2000 punkter jämfört med föregånde modell. Vad
de i detalj betsår i går inte att säga, men det som syns är definitivt från
A-stolpen och framåt.  Det nya utseendet säger man från Saab "är ett
rsultat av modern skandinavisk design kopplad till båpde dagens och gårdagens
speciella Saab-design".



-Den fyrhjulsdrivna Saaben är verkligen en fullträff. Den skenar iväg som en
skållad råtta med sina 280 hk och vridmomentet på 400 Nm ur V6:an på 2,8 l. Den motorn är förbehållen
Aero-versionerna av 9-3. Kombinerad med Saabs fyrhjulsdrift XWD ger den 280
hk/400 Nm.  I framhjulsdrivna versioner är effekten 255 hk/188 kW och det
maximala vridmomentet 350 Nm.




400 Nm är vad man även kramar ur dieselmotorn på 1,9 liter. Genom att införa en
tvåstegs turboladdning med två turboaggregat får man 180 hk och som sagt, 400
Nm mellan 1 850 - 2 750 r/min ur den relativt
lilla motorn.



Mellan tomgång och 1 500 r/min strömmar avgaserna uteslutande till den mindre
turbon. Från

1 500 till 3 000 r/min fördelas flödet mellan båda turbinerna och ger en mjuk
övergång till högeffektstadiet över 3 000 r/min, när den stora turbinen är
ensam om jobbet.







En utförligare rapport kommer senare här på vibilagare.se
samt naturligtvis i papperstidningen nr 10 senare i sommar.






Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.