Nu har Volvo sålt en miljon bilar globalt som är utrustade med företagets system som kan bromsa bilen automatiskt om inte föraren reagerar på ett hinder i tid. Då har man räknat in City Safety-systemet som fungerar i hastigheter upp till 50 km/tim, kollisionsvarning med full autobroms samt fotgängar- och cyklistdetektering med full autobroms.
- Enligt flera nyligen publicerade rapporter bidrar vår banbrytande autobromsteknik till att minska risken för att bli inblandad i en påkörningsolycka bakifrån med över 20 %. En miljon Volvobilar med autobroms som rullar ute på vägarna tar oss närmare vårt mål att ingen ska förolyckas eller skadas allvarligt i en ny Volvo från och med år 2020, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Car Group.
Volvo arbetar med att förbättra autobromstekniken för framtiden. Bland annat ska systemen fungera bättre vid nattkörning och fungera i fler typer av trafiksituationer.
Diskutera: Vad tycker du om autobromsen?
Plus: Vägegenskaper, förarplats, utrymme.
Minus: Dålig sikt, hård fjädring.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bankerna introducerade för några år sedan "idiotsäkra" betalningar via nätet.
Nu gör "min" bank reklam för att säkerheten är "ännu bättre"
Jag tycker att jag känner igen resonemanget......
Ingenting är " idiotsäkert " för idioter är så påhittiga!
Detta kan nog förhindra en och annan olycka nu när det är så viktigt att knappa på mobilen medan man kör bil.
Förbjud dessa system som tar över förarens roll!
keoh, varför skall man förbjuda system som tar över när föraren gör misstag eller tappar uppmärksamheten? Är det bättre att det smäller? Som Hacken skrev: Det är ju så viktigt att knappa på mobilen under körning ... Sedan kan man givetvis vända på hela baletten och säga att det finns en risk att alla de här systemen gör föraren "sämre" och mer bekväm, men i slutänden vinner vi massor på att bilarna har de här säkerhetssystemen. Om Volvo sedan finns kvar i slutänden är dock betydligt mera oklart.
Har skrivit detta innan på en annan tidnings kommentarsfält...
Jag har en V60, och när en bil helt plötsligt, trots väjningsplikt, svängde ut framför mig i vintras och jag inte hann reagera så var det väldigt bra med kollisionsvarnaren och autobroms. Bilen började tuta och leva samt panikbromsade ner till kanske 10 km/h innan det small. Jag körde då i 50km/h, vilket var hastighetsbegränsningen på platsen.
Hade jag inte haft det systemet så hade smällen blivit bra mycket värre, samt så skulle vi vara fast på vischan med en okörbar bil med två barn mitt i vintern. Förmodligen hade airbagarna löst ut också, vilket hade betytt lång reparationstid. Nu tog det en dag på verkstad.
När jag hade skrivit detta på den andra sidan, så fick jag kommentaren att "Du kör för fort". Jag vet inte, landsväg med 50km/h som hastighetsgräns. Det kan väl knappast vara meningen att man skall bromsa ner till 10 km/h varenda gång en bil som har väjningsplikt stannar för att köra in på vägen man kör på, OM föraren av den andra bilen får hjärnsläpp och bara kör ut (vilket den andra föraren i mitt fall erkände, han satt helt enkelt och tänkte på annat).
Ett säkerhetssystem som Volvos, som varnar och panikbromsar, är ju ett otroligt bra system och all heder åt Volvo som var först med detta i sina bilar. Nu följer ju andra tillverkare efter. Systemet har garanterat hjälpt till att förebygga allvarliga skador. Dock ska man fortfarande komma ihåg att det är människan som än så länge kör bilen. Säkerhetssystemen är bara ett komplement och håll ögonen på vägen och inte på telefonen!
Angående antisladdsystem dom har funnits ett antal år nu, kan jag ändå inte låta bli att undra. Vad händer den dagen systemet börjar krångla? Jag kan fortfarande inte komma över funderingen: finns det bilar som säljs idag, som har ett Värdelöst uppträdande på vägen om det inte vore för antisladdsystemet? Jag är trots allt fortfarande lite orolig över att det är en kunskap som kommer att försvinna helt, hur man kör en bil utan esp, eller utan Fungerande esp. Obs. Jag tycker fortfarande att esp är en Bra uppfinning. Jag vet att när det skulle köras halkbana kring mitten av 90 talet och abs bromsar var det "enda" moderna hjälpmedlet, så kopplade trafikläraren ur abs:en så man fick köra både utan och med den inkopplad. Det kanske skulle finnas med som extra idag också, fast för antisladd? Lära sig köra bil på halkbana Utan inkopplad och Med inkopplad antisladd
Oavsett livslängden på systemen, så gör de verkan och reducerar antalet personer som skadas eller dödas på en nivå som gör det hela till en ekonomisk framgångssaga utan dess like.
Att som keoh vilja förbjuda dessa system är faktiskt, hmmm, jag håller igen och skriver; väldigt osmart. Det är nämligen mycket lätt att bevisa att system som dessa räddar många liv och gör att många slipper skadas. Men keoh kan ju koppla ur systemen och hoppas på att Darwin och hans teorem inte fixar så att hans geners fortföljd tar slut och då rätt så abrupt..
All heder åt Volvo som verkligen driver säkerheten framåt!
Det finns säkert en och annan korkad individ som överlåter allt ansvar till bilen, men de är rimligen försvinnande få. Men även de mobilfipplande och hamburgerslafsande tror sig ju köra bil, så visst är systemen bra. Hur kan man tro något annat?
De har ju redan bevisat sitt berättigande genom statistiken.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.