2008 blev ett mardrömsår för de anställda vid Volvos fabrik i Torslanda. Volvo varslade först 1 200 anställda och följde sedan upp detta med ytterligare ett varsel på 2 700 anställda i Sverige.
Men Volvo ser fortfarande en framtid för Torslandaverket - och satsar nu på att producera en ny modell i Sverige 2010.
- Vår ambition är att vi ska ha produktion i Torslanda, säger Steven Armstrong och fortsätter:
- Den nya modellen följer den generella trenden på marknaden som går mot mindre bilar, säger han utan att vilja gå in på detaljer.
Steven Armstrong är alltså fåordig kring vilken modell som kommer produceras i Torslanda. Men det faktum att en modell ska byggas i Sverige måste ses som glädjande för svensk bilindustri.
1. Även fortsättningsvis håller vi Skoda som småbilsfavorit. Fabia är en alldeles okonstlad bil med enkel hantering och många vettiga funktioner, en vardagsbil som också kan blixtra till med högklassiga köregenskaper och underhållande allmänkaraktär när man så vill. Motorn är råstark och varvvillig, växellådan mycket lättgående och spårstabiliteten är ursäker. Den fyrkantiga karossen ger bra utrymmen men inte riktigt lika bra kupébredd som Citroën C3. Fjädringen är åt det fasta hållet men blir aldrig påtagligt stötig. Två nackdelar: ljudivån, särskilt i baksätet, är störande på dåligt underlag och strålkastarna borde vara bättre. Automatisk nödbroms (AEB) är standard, ytterligare en faktor som gynnar denna allrounder.
2. En Citroën i fin form när det gäller utrymmen, fjädringskomfort på bra väg och totalekonomi. Motorn kan vara i minsta laget för somliga, men den hörs knappt alls och förbrukningen är låg. Vimsigt multimediasystem och sämre komfort på dålig väg drar ned.
3. Även om Renault har några år på nacken nu känns den knappast gammal. Inredningen ger ett lite mer ombonat intryck efter ”ansiktslyftningen”. Turbotrean ger god fart men till viss nackdel för förbrukningen. Utmärkt rostskydd, ovanligt enkelt multimediasystem.
Kommentar av Mikael Schultz, testförare: Nya Citroën C3 är kul att titta på, rymlig i kupén och bekväm att åka i. Det räcker långt, men inte ända fram till Skoda Fabia som är min klara favorit i det här testet. Skodan känns avgjort mest helgjuten av de tre bilarna, fast några svagheter har den förstås. Värsta missen, åtminstone i mina öron, är det elaka däcksbullret på grov asfalt. Även Renault Clio är en kompetent småbil, men den tilltalar mig inte lika mycket som Skodan och Cittran.
Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Fabia är tveklöst klassens bästa bil, klart före de franska konkurrenterna i köregenskaper och totalintryck, även bortsett från att motorn här har högre effekt. C3 har bra utrymmen och skön allmänkomfort, men chassit fallerar på sämre väg och bilen har svårt att hålla kursen vid vanlig körning. Klen motoreffekt kompenseras av välvald utväxling. Clio är hårfint efter C3, en typisk vardagsbil som inte sticker ut. Utrymmena är något sämre än i Fabia och C3.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att Volvo har framåtanda och tänker konstruktivt. Däremot måste Volvo höja priserna på sina modeller med minst 150 000 kr, kanske 300 000 så att Volvo får vinst på bilarna. Volvobilarna är för billiga, de hör inte hemma bland folkbilarna.
Bygg en något förminskad S60(55 sedan, kombi och komisedan som ersättare för de mindre lyckade modellerna S40 och V50 som av den stora svenska allmänheten inte betraktas som en kvalitetsbil.
Anställ ny inredningsdisigner. Finns det något gråare och tristare än 40 och 50 modellerna i hela bilvärlden??
Hej!
Tyvärr har Volvo kvar tron att vi vill ha lyxbilar i st för praktiska bilar med högt i tak och låg förbrukning. En modern Duett med andra ord. Jag hoppas nu på C3 Picasso. Vågar inte tro på att Volvo vill göra annat än "golfbagsbilar" för höginkomsttagare.
Varken Saab eller Volvo har ju nägon möjlighet att konkurrera i den s.k. Golfklassen och ännu mindre i klassen under denna.
För att få lönsamhet måste de slåss i klassen något större bilar, visa att de är bättre, säkrare, komfortablare, alltså att de är ett bättre köp än konkurrenterna.
Svårt? Givetvis, men är det omöjligt?
Knappast, de har chans att lyckas.
tror inte att Volvo och SAAB har någon framtid-för små tillverkare,
gå in på http://www.vibilagare.se
online tjänster/rostregister - det finn´s bättre bilar än Volvo & SAAB och för mindre pengar
Enligt uppgifter i Göteborgs-Posten är det kombiversionen av den nya S60 (V60?) som kommer att byggas i Torslanda. Det vore bra - en familjebil som är något mindre än dagens V70, som på många sätt är en utmärkt bil - men för stor för de flesta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.