Så här suddigt ser var sjätte bilförare.
Var sjätte bilförare är en direkt trafikfara och var tionde skulle inte klara körkortskraven på grund av sin dåliga syn.
Bilprovningen har tillsammans med optikerföretaget Synoptik genomfört en synbesiktning på drygt 1000 bilister. I testet visade det sig att 18 procent hade så nedsatt synskärpa att de utgjorde en direkt trafikfara. Var tionde bilist skulle inte ens klara dagens synkrav vid ansökan om körkortstillstånd.
Båda grupperna hade en så nedsatt syn att de började se oskarpt redan efter en till två meter framför sig.
I undersökningen fick bilisterna även svara på frågor om synundersökningar i samband med körkortsförnyelser. 90 procent av de svarande ville att det ska vara obligatoriskt att undersöka synen när man förnyar sitt körkort. I de flesta EU-länder, bland annat i Finland och Norge, genomförs återkommande synkontroller på bilister efter att de tagit sitt körkort. Så är det inte i Sverige.
Synoptik och Bilprovningen har också tagit fram en film som illustrerar hur dålig sikten blir när bilföraren ser oskarpt redan efter en meter.
Diskutera: Borde det vara krav på synundersökning i samband med att körkortet förnyas?
Båda grupperna hade en så nedsatt syn att de började se oskarpt redan efter en till två meter framför sig.
I undersökningen fick bilisterna även svara på frågor om synundersökningar i samband med körkortsförnyelser. 90 procent av de svarande ville att det ska vara obligatoriskt att undersöka synen när man förnyar sitt körkort. I de flesta EU-länder, bland annat i Finland och Norge, genomförs återkommande synkontroller på bilister efter att de tagit sitt körkort. Så är det inte i Sverige.
Synoptik och Bilprovningen har också tagit fram en film som illustrerar hur dålig sikten blir när bilföraren ser oskarpt redan efter en meter.
Diskutera: Borde det vara krav på synundersökning i samband med att körkortet förnyas?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Spelar snart inte så stor roll om bilister har dålig syn med självkörande bilar och autobroms.
Tycker synd om bilskolorna som får slå igen när alla har självkörande bilar.
Vaddå,jag ser bägge sidor lika suddigt.
Körkort är överskattat,går lika bra utan.
Ingent dåligt synfel om spökfiguren byter sida med resp. utan brillor... :)
Vaje gång det är dags att förnya körkortet skulle det vara ett obligatoriskt syntest.
Det är ju faktiskt så att föraren inte enbart kommer se mer i trafiken, utan även i alla situationer. Med andra ord: alla vinner på det.
Har man fått sitt körkort så har man så länge som inget allvarligt brott sker.
Det ska inte vara upp till företag med vinstintresse att styra över vem som är att se som en duglig förare.
Sen är det så också att de finns de som inga fel har förutom att de uppenbart inte är hemma, och är ingen hemma så hjälper inget.
Kör man tåg och har kommit upp i åren kontrolleras synen hörseln vart år och slumpvis under året kontrolleras om man är alkoholpåverkad och om man tagit några otillåtna stimulansmedel.
Läkarna som är skyldiga att rapportera in om en person vid läkarundersökning inte är lämplig att framföra fordon i trafiken men läkarna gör sällan det.
Klart som tusan att det borde var mer än fotot och underskriften som ändrats efter 10 år, när det är dax att förnya sitt körkort.
Synkoll vid varje förnyelse, absolut, gärna kombinerat med en enklare hälsodeklaration.
Vid typ 50 borde det även vara krav på läkarundersökning som sedan görs vid varje förnyelse
Efter typ 60 borde även förnyelsetiden bli fem år med vidare ovan krav
Som gammal pilot så hade vi även PFT, att flyga ett pass med lärare vart annat år (vet inte hur det är nu för tiden) och det skulle även kunna införas på körkort av alla klasser, inte vart annat år, men åtminstone vid varje förnyelse
Men alla sådana förslag tycker många är diskriminerande och kränkande...
Visst kommer närsynthet krypande men nog måste man väl ändå ha insikten om att glasögon måste införskaffas om det börjar bli suddigt på längre håll. Man märker ju att man blir trött i ögonen om de måste försöka hålla skärpan hela tiden utan att det lyckas.
Körkortskraven är för låga. Omprov med medicinsk kontroll vart 5 år.
Att ta ett körkort och sen få köra livet ut utan någon form av re-evaluering är bara dumt.
I flyg och många andra föraryrken så är det recertifiering med jämna mellanrum som gäller, annars förlorar man licensen att framföra fordonet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.