Volkswagen E-Crafter är en eldriven transportbil.
Eldrivna skåpbilen Volkswagen E-Crafter ordnar tysta och utsläppsfria transporter – men hastigheten är begränsad.
Om eldrift, maxlast på 1,7 ton och ett lastutrymme på elva kubikmeter står på kravlistan kommer nu ett skåp som uppfyller behoven.
E-Crafter är en helelektrisk version av Volkswagens transportbil och ett större alternativ till eldrivna modeller som Nissan e-NV200 och Renault Kangoo ZE.
Elmotorn ger 100 kilowatt, motsvarande 134 hästkrafter, och under golvet sitter ett litiumjonbatteri på 43 kilowattimmar som fulladdat ger en räckvidd på upp till 208 kilometer.
Batteriplaceringen innebär ingen inskränkning på lastutrymmet men den maximala hastigheten är låst till 80 km/tim, vilket kanske begränsar användningen något.
Enligt Volkswagen ska den eldrivna skåpbilen vara ovanligt slank. Luftmotståndsvärdet på 0,32 trumfar alla konkurrenter i storleksklassen.
Tillverkningen av modellen ska starta under 2017.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens elskåp?
E-Crafter är en helelektrisk version av Volkswagens transportbil och ett större alternativ till eldrivna modeller som Nissan e-NV200 och Renault Kangoo ZE.
Elmotorn ger 100 kilowatt, motsvarande 134 hästkrafter, och under golvet sitter ett litiumjonbatteri på 43 kilowattimmar som fulladdat ger en räckvidd på upp till 208 kilometer.
Batteriplaceringen innebär ingen inskränkning på lastutrymmet men den maximala hastigheten är låst till 80 km/tim, vilket kanske begränsar användningen något.
Enligt Volkswagen ska den eldrivna skåpbilen vara ovanligt slank. Luftmotståndsvärdet på 0,32 trumfar alla konkurrenter i storleksklassen.
Tillverkningen av modellen ska starta under 2017.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens elskåp?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Smart, alla transporter i städer och samhällen borde ske med eltransportbilar. Bra för miljön och med alla starter och stopp passar det elmotorn ypperligt. Borde egentligen vara lag på att dessa transportfordon skall vara eldrivna, nästan på i alla fall.
Det börjar finnas några elektriska valmöjligheter för hantverkarna nu. Nissan E-NV200 och Kangoo är ett par exempel.
Väldigt smart, VW är på rätt väg efter dieselgate.
(Och detta är slutet för hantverkare med blyfötter... max 80 km/h) ;-)
Dessa lär bli ytterst ovanliga på våra vägar, jag tror ju inte några öststatare lär köpa några, och det är ju tyvärr mest bara sådana hantverksbilar på vägarna, och som kör som blådårar
Det som saknas för att en riktig hantverkare ska slå till är väl att den finns i vitt och att det går att simulera ett rejält sotmoln.
Hacke - funkar skitbra tills de ska åka till nästa stad ;)
Klart bra med fartbegränsare för hantverkare som behöver fila på sitt rykte!
Roger, jag skrev " alla transporter i städer och samhällen", mellan städer blir det nog fortfarande bilar med fossila bränslen som får stå för transporterna.
Bra VW! Absolut på väg åt rätt håll.
Nu framgår inte det av artikeln, men en hel del handlar om systemsälj, dvs man säljer ingen bil, utan ett system som passar in i processer, samt tillför mervärden utöver nuläget.
Det är ju inte speciellt svårt att se att en sådan här bil kan vara helt perfekt för postverket, ups, dhl. Borde inte vara svårare än att ta fram en kravspec, anpassa leveransen och sedan köra.
Passar nog inte ups, dhl mfl pga räckvidden.
Deras bilar går mer än så, och med ideliga start/stopp är nog räckvidden snarare 100 km....
Men tanken är god, med bättre batterier som säkert kommer, blir det nog en del sådana.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.