Tesla har som mål att leverera en halv miljon bilar i år och aktiekursen har skjutit i höjden de senaste månaderna.
Men det var inte länge sedan Tesla hade stora ekonomiska problem. Elon Musk avslöjar nu att företaget var drygt en månad från att tvingas ansöka om konkurs i samband med att produktionen av Model 3 skulle skalas upp.
”Det närmaste vi kom var en månad. Upprampningen av Model 3 var extrem stress och smärta under lång tid, från mitten av 2017 till mitten av 2019. Helvete för produktion och logistik”, skriver han i ett Twitterinlägg.
Tidigt 2019 fick Tesla en livlina i form av viktigt kapital efter en uppvisning om hur framtidens självkörande Teslabilar kommer fungera.
Läs också: Bytte dieselbil mot Tesla – nu får kommunchefen gå
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även om de flesta Tesla inte riktigt lockar mig så är jag imponerad av Elons driv och det han lyckats bygga upp. Framförallt hur han fått andra biltillverkare att vakna upp lite och inse att man måste förändras.
Håller föregående talare.
Tesla 3 är helt klart den mest lockande bilen just nu, men jag tycker den är för dyr ändå.
Det som verkligen är radikalt i frågan är inte tekniken(som inte är exeptionell), utan hur länge och hur mycket pengar man pumpade in i en verksamhet som gick miljarder dollar back år efter år, svindlade summor. I den traditionella världen är dom flesta stora företag livrädda i att göra jättestora investeringar i verksamhet som inte har kort återbetalningstid, annars påverkar det vinsten och aktievärdet för mycket.
Maisch
Börskursen är uppe rymden och har varit så länge.
Varför marknaden inte justerar aktiekursen kan jag inte räkna ut men något är helt fel!
It bubblan sprack och räknar kallt med att det här spricker också till slut.
Samma som med Apple på 90-talet. Så nära konkurs och var är Apple idag? De har mer pengar än Grekland, typ :)
Tesla kommer bli världens största bilmärke, det är jag helt övertygad om.
Maisch, jo tekniken var verkligen exceptionell när Tesla presenterades och enligt en japansk undersökning ligger man fortfarande sex år före i utvecklingen och då främst inom elektroniken.
Men man insåg även tidigt att infrastrukturen måste anpassas för en helt ny teknik och där ligger man ju fortfarande långt före.
Man har ju verkligen satt en brinnande pinne i häcken på gamla stofiler som envisas med att fortsätta presentera gamla fossilbilar i nya kläder. Det kostar väldigt mycket kapital att nu försöka komma ikapp!
Men jag håller med om att det var radikalt att härda ut och ständigt pumpa in pengar, det tog ju ganska lång tid innan man började visa vinst.
Men Musk hade ju en skaplig kista att ösa ur!
Ska bli intressant att se hur Tesla lyckas att ersätta modell S, den börjar bli gammal nu. De har spottat ut 3:an och Mod Y, men som sagt klockan tickar för mod S. Det börjar finnas många alternativ på marknaden. Kostar nog skjortan att ta fram en ny S, får se om de lyckas.
Inget negativt från min sida om Tesla, det de har gjort är verkligen imponerande, men de har en rejäl utmaning att få fram en ny mod 6 den är trots allt nästan 10 år. Inte många biltillverkare som har så långa cykler nu för tiden.
Sen är ju frågan om Tesla verkligen behöver en ny elbil i S-klassen ? Man har ju bra volym på 3 och kommande Y så gissningsvis är en ny S ingen akut överlevnadsfråga. Sen kanske man ändå vill ha nåt för de inte alltför många kunder som trots allt efterfrågar bilar i den storleksklassen så vi får väl se. Tror snarare att en ersättare till X är viktigare - även om den modellen är nyare. Den som lever får se...:)
Tesla behöver en SUV.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.