För första gången har en hybridbil vunnit en tävling mot konventionella tävlingsbilar.
Det var en Toyota Supra HV-R med bensin/el-hybriddrift, som vann
japanska Tokashi 24-Hour Race.
Det var en Toyota Supra HV-R med bensin/el-hybriddrift, som vann
japanska Tokashi 24-Hour Race.
Den vinnande tävlingsbilen bygger på den legendariska Toyota Supra GT, som används i den japanska Super GT-serien. Den har byggts om och utrustats med ett hybridsystem som specialutvecklats för racing. För att förbättra hybridsystemets effektivitet och förmågan att återvinna energi används två speciella tekniker:
Tre elmotorer: Ett fyrhjuls driv- och återladdningssystem, med två mindre elmotorer om 10 kW inbyggda i respektive framhjul samt en större elmotor på 150 kW monterad på bakaxeln.
Tack vare detta arrangemang kunde bilen återvinna mycket av den energi som genererades vid snabba fartminskningar och inbromsningar från hög hastighet.
Specialutvecklad kondensator: Eftersom racing innefattar upprepade accelerationer och inbromsningar under toppbelastning användes ett system med snabbladdande kondensator istället för uppladdningsbara batterier.
Tre elmotorer: Ett fyrhjuls driv- och återladdningssystem, med två mindre elmotorer om 10 kW inbyggda i respektive framhjul samt en större elmotor på 150 kW monterad på bakaxeln.
Tack vare detta arrangemang kunde bilen återvinna mycket av den energi som genererades vid snabba fartminskningar och inbromsningar från hög hastighet.
Specialutvecklad kondensator: Eftersom racing innefattar upprepade accelerationer och inbromsningar under toppbelastning användes ett system med snabbladdande kondensator istället för uppladdningsbara batterier.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.