Antalet elektriska finesser och styrenheter har fullständigt exploderat de senaste åren. Nya bilar kryllar av sensorer och datorer som håller koll på minsta lilla detalj.
Och det har hänt mycket på bara några år: 2004 hade knappt 20 procent av bilarna som såldes i USA antisladdsystem. 13 år senare, 2017, var den siffran nästan 100 procent. Även för exempelvis dödavinkelnvarning, däcktrycksvarning och sidokrockkuddar har utvecklingen gått snabbt.
De nya finesserna kan definitivt öka både säkerheten och komforten men de driver också upp kostnaden. Enligt en rapport från konsultfirman Deloitte stod elektroniken för 18 procent av bilens pris år 2000. I dag är den siffran uppe i 40 procent och 2030 förväntas den nå 45 procent.
Det innebär att elektroniken inom inte alltför många år kommer stå för nästan hälften av bilens pris.
Utvecklingen lär fortsätta gå åt samma håll när allt fler tillverkare satsar på autonom teknik för att göra bilen mer eller mindre självkörande.
För att göra en bil självkörande på nivå 2, där föraren måste vara uppmärksam och bilen bara kan ta över körningen under vissa förhållanden, krävs sex sensorer enligt rapporten. För att nå nästa nivå krävs 13 sensorer och om bilen ska bli helt och hållet självkörande krävs inte mindre än 32 sensorer för att hålla koll på omgivningen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett sätt som man kunde göra tidigare var att köpa en premiumbil och välja en utrustningsgrad som innebar bästa säten men inget som helst bling men idag går det inte att värja sig från skiten, du måste betala för den. Saknar utrustningsgrad ` hardcore´. Samma utveckling har vi på MC-sidan.
Håller med Sabud, man borde kunna välja bort allt elkrafs som inte har med säkerheten att göra med tanke på alla fel som blinget ofta orsakar.
Varje finess är ytterligare, en källa till fel.
Elektronik och då särskilt mjukvarustyrd sådan, vore det första som jag ville få sanerat från mina fordon.
Can-bus är djävulens påfund. Jag vet, jag reparerar mina bilar själv.
Så tråkigt att betala för, ris till egna ryggen...
Malusskatta elektronikmängden i stället för, som man gör idag.
Man åker bil idag..man kör inte den!
Smarta finesser ... om det väsentliga är transport skiter man i "smarta finesser", det viktiga är att bilen funkar i tid och otid, vem fan har tid och lust att engagera sig i pekskärmar, uppkopplade appar och annat elektroniskt nonsens, som efter 5-10 år varken kan repareras eller bytas ut ... då återstår bara sista vilan på bilskroten!
Håller med alla ovanstående, allehanda elektronisk krims krams är verkligen inget jag vill ha, det räcker med elektronisk insprutning och låsningsfria bromsar. Resten vill jag välja bort, men tyvärr går det inte. Som resultat får man kämpa med opålitlig elektronik som ingen kan laga till ett rimligt pris, om alls. Den som behöver tusen säkerhetssystem för att kunna framföra bilen trafiksäkert borde inte ha körkort. Problemet är att nya bilar säljs som tjänstebilar i stor utsträckning, och tjänstebilsförare förtjusas av allt bling och behöver inte bry sig om vad det kostar att underhålla när bilen blir lite äldre. Som resultat borde andrahandsvärdet på några år gamla bilar sjunka som en sten, tyvärr gör det inte det idag. Köp en Toyota den är mest pålitlig och hållbar
... men så finns det väl dom som låter sig bländas av bilens elektroniska krims krams av allehanda slag att dom tillbringar fredag- och lördagskvällen i sin bil på parkeringen!
Eller så finns det de som inser nyttan med det och inte låter som en 90-årig tjurig gubbe. Som kanske heller vill höra på sina egna poddar eller Spotify istället för Sjövädersrapporten eller reklamradio, och som uppskattar en snygg integrering av detta. Som inser det meningslösa i att bilen står på tomgång i stillastående köer. Som inser att de inte kan häva en sladd bättre än ett antisladdsystem (nej - tror inte Svenne60 kan det heller). Och som faktiskt begriper att systemen inte är där för att köra bilen trafiksäkert - de är där för den gången någon (man själv eller någon annan) misslyckas med det. Och nej - inte ens Svenne60 reagerar snabbare än ett autobromssystem som känner av utspringade människor. Är det nån som tror det så har de fel. Punkt slut.
Det märks rätt tydligt att de som gnäller här inte använt en bil med tex skärm. Hur jävla smidigt det är (OM tillverkaren gör det rätt) att ha allt centraliserat än att ha 500 små jävla knappar utspridda över halva kupén. Om man fäste lika stor vikt vid knapparna (med samma funktioner som skärmen) som vissa verkar tro här så skulle folk kört av vägen MER förut. För inte fan sitter ni i era skärmlösa bilar och konstant fipplar med volymen eller radion? Inte sitter ni och läser stationsnamn på den lilla scrollande displayen på FM-radion (om den nu har sådana finesser) hela tiden? Inte sitter ni och räknar ut bränsleförbrukningen i huvudet kontinuerlig medans ni kör? Varför skulle man då göra det bara för att man har allt på en smidig, central skärm - som oftast sitter mycket närmre vindrutan än alla jävla knappar i 90-00-talsbilar gjorde, så man behöver ta blicken från vägen MINDRE än innan.
För att inte tala om HUD. Fan va smidigt det är. Hastigheten visad rakt framför ögonen. Under en vanlig bilfärd behöver jag aldrig ta blicken lägre än toppen på instrumentbrädan med HUD och skärm (som enligt stofiler ser ut som en ditlimmad surfplatta på toppen av instrumentbrädan - för att de gillar att ha skärmen i knähöjd och titta bort från vägen).
Tjurgubbar i antika Volvobilar måste köra 30-40 vid en 50-kamera. Det eller konstant ha blicken nere på hastighetsmätaren. Men det går inte för då kör de av vägen, då det inte går att se vägen och hastighetsmätaren samtidigt - om man inte är duktigt skelögd.
Det jag ogillar med nya funktioner går att räkna på ena handens fingrar. Behåll vanliga handtag, och gör inte AC'n skärmberoende. Annars är det mesta av godo. Även om det verkar vara svårt att förstå för många. Underförstått - så länge systemet i sig är bra.
Det där med att de krånglar förresten. Köp inte bilar från märken med konstant krånglande elektronik så funkar det. Skulle det krångla så kommer nog Bildelsbasen.se att finnas även i framtiden.
Jag är inte 90 än men precis som du kommer den dagen. Beträffande sladdar har det under 240000 mil och ca. 10000 på 2 hjul hävts en och annan sladd. Dock så anser jag att antisladdsystem är något mycket bra då vi ändå har grunden för det, nämligen ABS-systemet.
Eftersom min bil, min cykel, mina skor osv redan är ordentligt "uppkopplade" och har ett enormt app-utbud (äger alltså en mobiltelefon) så har jag absolut noll nytta av allt elektroniskt bling-bling. Har inte heller tid/ork/lust att lära mig ytterligare ett system, eller för den delen dras med de problem det kan föra med sig, inte heller betala dubbelt för sånt jag redan har.
Har heller ingen större lust att skriva på något avtal där biltillverkaren tar sig alla rättigheter och friheter och lämnar noll till mig som skall köpa bilen -bilfirman vill ha stort ägande i min bil och då får de betala sin del av det hela (typ google ger mig en massa gratis, mot att jag bjuder på mig själv -vad bjuder bilindustrin på?)
Återstår att se vad för bil man köper så småningom? Något kinesiskt där de har vett att åtminstone låta bilköparen låta bli att köpa onödiga optioner.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.