Nästa artikel
Elektrikerna medger oklarheter i konflikten med Tesla
Nyheter

Elektrikerna medger oklarheter i konflikten med Tesla

Publicerad 2024-06-17 16:29 (uppdaterad 2024-06-17 16:42)
Elektrikerna har anklagat Tesla för olagligt installationsarbete vid företagets snabbladdare. Men Tesla bryter inte nödvändigtvis mot lagen, kan Vi Bilägare avslöja. ”Det har framkommit att detta är en gråzon”, uppger fackförbundet.

Fackförbundet Elektrikerna har i flera omgångar infört sympatiåtgärder som stöd för IF Metalls strejk mot Tesla. Förbundets medlemmar får inte längre reparera Teslas Supercharger-laddare eller utföra elinstallationer vid Teslas serviceverkstäder.

Tidigare i juni valde Elektrikerna också att polisanmäla Tesla för elsäkerhetsbrott. Enligt fackförbundet har Tesla utfört elinstallationsarbete vid flera av sina laddstationer utan att ha registrerat sig hos Elsäkerhetsverket.

Elektrikerna gick ut hårt i sitt pressmeddelande och anklagade Teslas svenska bolag, TM Sweden, för olagliga elinstallationer. Enligt fackförbundet får Tesla enligt svensk lag inte utföra elinstallationer om företaget inte är registrerat hos Elsäkerhetsverket.

– Eftersom Tesla bryter mot svensk lagstiftning måste vi reagera. Vi kan aldrig acceptera olagliga elinstallationer, säger Elektrikernas förhandlingschef Mikael Pettersson.

Det är åtta månader sedan IF Metalls strejk mot Tesla inleddes. Foto: Magnus Kvandal

Men nu kan Vi Bilägare avslöja att arbetet som utförts vid Teslas snabbladdare inte nödvändigtvis behöver vara olagligt.

Enligt Petra Eriksson, som är handläggare på Elsäkerhetsverket, behöver elinstallationsföretag som utför arbete på någon annans anläggning registrera sin verksamhet hos Elsäkerhetsverket.

– Utför du endast arbete på egen anläggning behöver du inte registrera dig, säger hon.

”Oklart läge”

Elektrikerna medger att det ”i nuläget är oklart” vem som äger anläggningarna och fackförbundets pressmeddelande har uppdaterats sedan den ursprungliga publiceringen.

Men oavsett vem som äger anläggningarna poängterar Diana Oldenburg, som är kommunikationschef på Svenska Elektrikerförbundet, att elinstallationsföretag måste ha ett egenkontrollprogram och en installatör för regelefterlevnad inom företaget. Det är oklart om TM Sweden har det – men lika oklart om företaget behöver det, eftersom Tesla inte är något elinstallationsföretag.

– Det har framkommit, när Elektrikerna rådgjort med Elsäkerhetsverket, att detta är en gråzon. Därför behöver nu polisen utreda med Elsäkerhetsverket hur det egentligen ligger till och se till att ellagstiftningen efterlevs av Tesla, säger Diana Oldenburg.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.