En liten elbil baserad på Toyota iQ börjar säljas under 2012. Men Sverige och övriga Europa får nobben.
Toyota planerar att lansera en eldriven version av minstingen Toyota iQ i USA och Japan under 2012.
Trots att bilen ska testas på europeiska vägar är det inte klart att den tar sig hit.
”Något beslut om att introducera modellen i Europa har inte fattats eftersom elbilens utmaningar med begränsad livslängd på batterierna, kort körsträcka och batteriets höga pris kvarstår”, skriver Toyota i ett pressmeddelande.
Under 2012 ska även elektriska Toyota RAV4 EV lanseras på den amerikanska marknaden, med drivlina från samarbetspartnern Tesla. En konceptbil visades nyligen på bilsalongen i Los Angeles.
Diskutera: Finns det högre krav på elbilar i Europa än i Japan och USA?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Underbart! Toyota - resten följer efter
Ja vilken fantastisk familjebil
Prius = Före sin tid
Nu har det hänt igen, igen och igen! Toyota återkallar 650 000 Toyota Prius, Japan tillverkade:-O, skriver dagens "DagensIndustri" 2010-12-02. Nu har Toyota Prius dessutom fel på alla sina kylare och kylpumpar vilket gör att bilskrällena kokar - överhettas - vilket gör att de "tappar kraft" och i värsta fall skär.... "Toyota är det e´ kvalitet de´"....????
Vi har väldigt höga krav i Europa. Vi är nog både kräsna och bortskämda...
Nu höjer vi nivån och håller oss till ämnet. Varför väljer Toyota att inte lansera bilen i Europa med hänvisning till elbilens brister? Men i USA och Japan går det samtidigt bra att lansera. Vad tror ni?
/Fredrik Diits Vikström, webbredaktör
Enkel förklaring, vi har sträng vinterkyla.....
Hela Europa har knappast samma kyla som vi i Sverige. Det kanske man ska komma ihåg.
Enligt Aftonbladet så har vi nu "iskyla" vid -10 grader och då blir räckvidden på Elbilar kraftigt förkortad eftersom vi måste ha ljus, värme, lampor på och det drar ju som bekant en del ström. Räckvidden blir då alltför kort för att det skall vara nån ide att äga en sån i Sverige
Jag får inte riktigt ihop det här.
Ena veckan behöver man hjälp från ett litet fjuttföretag i USA som Tesla för att at fram en elektrisk RAV4 och nästa vecka presenterar man en egen elektrisk fjuttbil.
Utan hjälp!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.