Brittiska Liberty Electric Cars har tagit fram ett fullt körbart koncept för en skåpbil. Bilen premiärvisas idag på FISITA World Automotive Congress i Nederländerna.
Skåpbilar är ett område där bland annat etablerade tillverkare som Nissan och Renault smugit in eldrivna modeller som e-NV200 respektive Kangoo Z.E. Den brittiska elbilstillverkaren Liberty Electric Cars har precis tagit fram ett helt körbart, men en smula egensinnigt designat, skåbilskoncept som kan bli en framtida utmanare till dessa.
Deliver, som Liberty Electric Cars bidrag till skaran av nollutsläppsskåp heter, väger in på 2 200 kilo och får lasta ytterligare 700 kilo. Bilen har en liknande lösning som den eldrivna Range Rover som tillverkaren färdigställde förra året, med en elmotor vid varje hjul. Deliver har två växlar och ett Li-NMC-batteri (litium, nickel och mangan-koboltoxid) med 80 celler. En laddning ska enligt tillverkaren få bilen att ta sig minst 100 kilometer och den maximala hastigheten för ekipaget är 100 Km/tim. Tyvärr förtäljer den pressinformation som släppts inte någonting om motoreffekt eller uppladdningstid.
Ett enkelt insteg och avsaknad av b-stolpe i karossen ska göra bilen fördelaktig för yrkesförare som kliver i och ur kupén ofta. Konceptet är ett samarbete mellan flera tekniska institutioner i Europa. Bland annat har SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut varit med i processen. Så vem vet, kanske får vi se svenska brevbärare susa fram i en Deliver i en nära framtid?
Diskutera: Vilka yrkeskårer tycker du borde byta till elbilar?
Deliver, som Liberty Electric Cars bidrag till skaran av nollutsläppsskåp heter, väger in på 2 200 kilo och får lasta ytterligare 700 kilo. Bilen har en liknande lösning som den eldrivna Range Rover som tillverkaren färdigställde förra året, med en elmotor vid varje hjul. Deliver har två växlar och ett Li-NMC-batteri (litium, nickel och mangan-koboltoxid) med 80 celler. En laddning ska enligt tillverkaren få bilen att ta sig minst 100 kilometer och den maximala hastigheten för ekipaget är 100 Km/tim. Tyvärr förtäljer den pressinformation som släppts inte någonting om motoreffekt eller uppladdningstid.
Ett enkelt insteg och avsaknad av b-stolpe i karossen ska göra bilen fördelaktig för yrkesförare som kliver i och ur kupén ofta. Konceptet är ett samarbete mellan flera tekniska institutioner i Europa. Bland annat har SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut varit med i processen. Så vem vet, kanske får vi se svenska brevbärare susa fram i en Deliver i en nära framtid?
Diskutera: Vilka yrkeskårer tycker du borde byta till elbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag hade också en lådbil när jag var liten ;)
Varför måste elbilar se så konstiga ut? Jag hyllar VW för att de gjort en Golf elbil som ser ut som en vanlig Golf. Jag skulle vägra att köpa en bil som ser ut som den kommer från ett avsnitt av Teletubbies.
Ännu en pajasbil som rymt från tivoli!
Är det bara snedtända clowner som designar elbilar?
Bortsett från ett par enstaka modeller ser ju de flesta förskräckliga ut.
Jämfört med den här var ju SEA från 1930-talet rena skönheter trots sin kantighet.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article260734.ece
Verkar som någon stulit rekvisitan ur Total Recall!
Ser kul ut men 100 km räckvidd är för lite jag skulle behöva 300 km som ett absolut minimum.
Krocktest? Inget den vill uppleva.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.