Porsche Mission E ska laddas dubbelt så snabbt med en specialutvecklad 800-voltsladdare.
Konceptet Mission E som visades i Frankfurt i höstas ska sättas i produktion.
Den första Porschen som är helt eldriven är på god väg. Konceptet Mission E som visades på bilsalongen i Frankfurt i september ska sättas i produktion.
Bilen kommer att ha en motoreffekt på över 600 hästkrafter och accelererar 0-100 på 3,5 sekunder. Räckvidden är över 50 mil och laddas med en specialutvecklad 800-voltsladdare, som ska göra laddtiden dubbelt så snabb jämfört med konventionella laddare. Det betyder att litiumjonbatterierna som sitter integrerade i golvet har kraft för 80 procent av räckvidden efter 15 minuter. Som tillval ska det gå att få sladdlös induktionsladdning via en spole som monteras i garagegolvet.
Oliver Blume, vd för Porsche, säger att "det är början på ett nytt kapitel i sportbilens historia. Bilen beräknas lanseras strax innan 2020.
Diskutera: Vad tycker du om att Mission E blir produktionsbil?
Bilen kommer att ha en motoreffekt på över 600 hästkrafter och accelererar 0-100 på 3,5 sekunder. Räckvidden är över 50 mil och laddas med en specialutvecklad 800-voltsladdare, som ska göra laddtiden dubbelt så snabb jämfört med konventionella laddare. Det betyder att litiumjonbatterierna som sitter integrerade i golvet har kraft för 80 procent av räckvidden efter 15 minuter. Som tillval ska det gå att få sladdlös induktionsladdning via en spole som monteras i garagegolvet.
Oliver Blume, vd för Porsche, säger att "det är början på ett nytt kapitel i sportbilens historia. Bilen beräknas lanseras strax innan 2020.
Diskutera: Vad tycker du om att Mission E blir produktionsbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag undrar om det existerar någon bostadsfastighet som har så grov matarkabel att den tillåter de höga strömstyrkor som krävs här?
Man laddar med den höga strömstyrkan ute på offentliga laddplatser och när man laddar hemma så går det bra att ladda trådlöst eller med ett vanligt uttag precis som med Tesla. Med så lång körsträcka som dessa elbilar har går det bra att bara ladda bilen vid snabbladdningsstationer utan att ladda hemma alls vilket kan vara bra för den som vill ha elbil men inte har någon möjlighet att ladda bilen hemmavid.
Kör man ett par tusen mil per år så räcker det med att ladda bilen en gång i veckan om man inte har möjlighet att ladda hemma.
Och hur många offentliga laddplatser som kan erbjuda den enorma laddeffekt som behövs kommer det att finnas till en handfull Porsche?
För inte kan de enas med Teslas stationer, dessa kan ju inte tillhandahålla 800V och säkert har de ollika anslutningskontakter.
Nej, PREVIA, köper man en sådan här bil måste man nog räkna med att ha en ladd station hemma och den blir inte billig!
Så länge det inte går att ta fram en standard för laddning som alla elbilstillverkare kan ansluta sig till tror jag inte på några högeffektstationer och inte heller på elbilen som ersättning för en konventionell bil.
Inga problem att ladda sin elbil hemma med den typ av laddare som finns att köpa på marknaden. Om man laddar bilen hemma med den effekt som många villors bastuaggregat har tar den energimängd som medelbilistens körning kräver per dag ungefär en timmes laddningstid.
Här ser man hur stor effekt man kan ta ut med olika stora huvudsäkringar i villor eller radhus.
http://www.sollentunaenergi.se/elnat/sakringar.asp
Om man vill ladda bilen snabbt hemma så sätter man in en effektvakt som kopplar bort mindre viktigare elförbrukare om belastningen blir för hög när man vill ladda bilen fortare än vanligt.
För elbilsägaren som kör 4000 mil per år räcker ett vanligt 10 A 230 Volt uttag bra om bilen står hemma 10 timmar per dag.
PREVIA "typ av laddare som finns på marknaden"?
Jag har då aldrig hört talas om en laddare för 800 V!
Och ska man ladda för en längre körning, räcker det inte med någon timmes laddning, det går hela kvällen och hela natten och då blir det ingen tv, ingen varm kvällsmacka och har man någon form av elvärme gäller det att slå kraftiga åkarbrasor för att inte frysa sönder. Även om det blir intag av väsentliga mängder frostskyddsvätska kommer man att finna det obehagligt!
Plus att det blir obehagligt att köra dagen efter!
Nej, vanliga villor är inte anpassade för elbilar och det kommer att kosta skjortan att få dem dit.
@Saabnisse - du kan väl kontakta Porsche o berätta för dem att du räknat ut att de tänkt helt fel eftersom deras elbil inte kommer att gå att ladda nånstans! Du kanske får ett pris av dem för den ögonöppnaren. De måste ju totalt ha snöat till det på Porsches konstruktionsavdelning. De kanske rent av vill anställa dig som konsult?!
Raywave, jag är redan konsult hos en elproducent.
Vi producerar grön energi!
Men tänk lite längre, det finns fysikaliska gränser hur energin kan levereras!
Jag säger inte att det aldrig kommer att gå, men liksom att infrastrukturen för distribution av vätgas till bränslecelldrivna bilar inte är klar gäller faktiskt detsamma för elbilar.
Naturligtvis kan man i ett villaområde med någon enstaka elbil klara sig utan större problem, men tänk ett område med ca 100 villor som matas från samma trafo och hälften skaffar elbil! Då blir det svart i kvarteret när alla vill ladda samtidigt!
Väldigt kul att Porsche tagit detta beslut. Äntligen en seriöst menad elbil från en etablerad tillverkare.
@Previa: instämmer i ditt resonemang, laddningen hemma är inget problem. Det är ett påhittat problem i folks huvuden. Har kört Model S i nästan tre år nu och laddat hemma med 10 kW, kör 3000 mil per år och har haft laddning så det räcker till och blir över. Vad avser porsches snabbladdare så blir det inte svårare än Teslas superladdare, dubbel effekt ja, men bara halva tiden och det är ju oftast fördelat på 8 stolpar, det är alltså ett nollsummespel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.