Alla stora biltillverkare har kört igång storsatsningar på elbilar de senaste åren. Men nu hotas många av dem av tuff konkurrens från Kina.
Flera kinesiska bilmärken ska börja säljas i Europa framöver. En av dem är Nio som bland annat visat upp en eldriven suv i form av Nio ES6 med fyrhjulsdrift, batteripaket på upp till 100 kWh och en effekt på upp till 544 hästkrafter.
Nu uppger Nio att märket hoppas börja sälja bilar i vissa europeiska länder under andra halvåret 2021. Det säger märkeschefen William Li i en intervju med Automotive News, men han avslöjar inte exakt vilka länder som är aktuella.
Batteribyte och hyrbatteri
En detalj som ska skilja ut Nio från konkurrenterna är att elbilsmodellerna har utbytbart batteripaket. Istället för att bygga eller använda snabbladdare kör Nioförarna helt enkelt in till en särskild batteristation och byter ut paketet mot ett fulladdat.
Nio har byggt över 140 stationer längs kinesiska motorvägar och i juni meddelade Nio att en halv miljon batteribyten gjorts. En ny station byggs varje vecka och totalt är 300 nya stationer planerade till nästa år. Det är oklart om batteristationerna även ska byggas i Europa.
Kunder som valt ett mindre batteripaket kan även tillfälligt uppgradera till ett större, till exempel för långresor på semestern.
Nio ska även lansera en ”batteriprenumeration” med ungefär samma upplägg som Renault haft på elbilen Zoe. Det har fått blandade reaktioner hos Renault men Nio tror elbilsägarna vill ”leasa” batterierna istället för att köpa dem eftersom det ger ett lägre inköpspris för bilen.
Läs också: Nio har gjort en halv miljon batteribyten – fulladdat på 3 minuter
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Battreibyte provades i Danmark för många år sedan, men det gick inte så bra.
https://ing.dk/artikel/analyse-better-place-konkurs-giver-kun-et-skuldertraek-fra-bilindustrien-159113
Idén är egentligen utmärkt, men jag tror att för att det ska fungera fullt ut skulle det behövas en batteristandard som är gemensam för många tillverkare och då kan det ju vara ett säljargument.
Utbytbara batterier behöver naturligtvis inte innebära att hemmaladdningen upphör.
En biltillverkare utan "ryggsäck", ser onekligen spännande ut.
Batteribyte? Du måste alltså åka till ett speciellt ställe för att "tanka". Visst sätter de upp några hundra stationer i Stockholmstrakten så absolut. Ungefär som toaletter på båtar. Du måste åka till en slamsugningsstation för att tömma. De flesta bobåtar är långsamma. Inte vill du åka långt för att tömma. Sen är de trasiga också. Ungefär som batteribytarställena kommer att vara på vintrarna när bilisterna kommer dit med bilar fulla av slask och is. Vi måste tina och rengöra bilen först säger personalen. Snabbtankning. Jomors.
Byta batteripaket, låter underbart.
@Arne Nilsson, du blir knappast tvungen att byta batteripaketet, det går att ladda som vanligt, byte är ett alternativ till snabbladdning.
Så mycket bättre en någon annan, elbils tillverkare!
Tesla hade ju batteribytesstationer men lade ner dom och satsade på att bygga ut supercharge nätverket istället. Hyrbatterier blir dyrt också om man kör få mil om året.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.