Nästa artikel
Elbilsmärket Firefly på väg till Europa – med batteribyte
Nyheter

Elbilsmärket Firefly på väg till Europa – med batteribyte

Publicerad Igår 17:30
Kinesiska Nio vill utmana Volkswagen och Renault med en ny elbil i budgetklassen. Men den riskerar att bli dyr med EU:s strafftullar.

Elbilsmärket Nio har hittills inte nått några större försäljningsframgångar i Sverige. Men märket satsar nu på något billigare bilar, först i form av Onvo som utmanar Tesla och nu även med budgetelbilen Firefly.

Nio har hittills sålt bilar direkt till kunderna, men Firefly ska också säljas med hjälp av lokala partners i respektive land. Firefly ska lanseras i 16 EU-länder under 2025, bekräftade företagets vd William Li på bilsalongen i Shanghai. 

Planen var först att lansera i sommar, men nu har lanseringen skjutits upp till tredje kvartalet.

Batteribyte

Fireflys första elbilsmodell ser ut att bli en utmanare till Volkswagen ID.2, Renault 5 och Citroën ë-C3. Bilen får ett så kallat LFP-batteri på 42 kWh och en räckvidd på 42 mil enligt den kinesiska körcykeln.

Det finns också uppgifter om att Firefly får möjlighet att byta ut batteriet ”i farten” som komplement till vanlig snabbladdning. Det måste i så fall göras på särskilda batteribytesstationer. Att hyra batteriet i stället för att köpa det är en lösning som exempelvis Renault provat på men som nu tagits bort.

I Kina börjar priserna före Firefly på strax under 160 000 kronor, men i Europa lär modellen bli betydligt dyrare – särskilt om den byggs i Kina, eftersom den då drabbas av EU:s strafftullar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • Igår 20:12 Avbytarbänken skrev: 42 kW/h…
  • Igår 19:43 42 kW/h för 42 mil. Hux flux…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.