Rolls-Royce experimenterade med elbilar redan 2011, men det var först 2022 som märkets första ”serietillverkade” – om uttrycket tillåts – elbil dök upp.
Den heter Spectre och mäter hela 5,45 meter på längden. Modellen väger nästan tre ton och beräknas kosta från 4,4 miljoner kronor. Batteripaketet är på 102 kWh – samma som används i BMW i7, och maximal snabbladdningseffekt är 190 kW.
Nu är även bilens räckviddssiffra officiell. Den ligger på 53 mil enligt WLTP-körcykeln och på knappt 47 mil i amerikanska EPA-körcykeln. Det är kortare än exempelvis Polestar 2 trots att Rolls-Royce Spectre kostar nästan åtta gånger mer.
Men räckvidden kanske är sekundär för köparna som förmodligen vill komma åt Rolls-Royce-arvet snarare än bästa möjliga tekniska specifikationer. Märket uppger också att en genomsnittlig Rolls-Royce-ägare bara kör 500 mil om året.
Tvärt emot vad många kanske tror är Rolls-Royce Spectre relativt aerodynamisk med en luftmotståndskoefficient på 0,25 trots den raka fronten och de stora sidospeglarna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 7 december 2023 TRE ton? Bäst att hålla sig…
- 4 december 2023 "Fullt tillräcklig" är ju RR…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.