Det börjar dyka upp många nya elbilstillverkare på marknaden. Vi har tidigare skrivit om exempelvis tyska Sono Motors och svenska Uniti, och en annan uppstickare som fått en hel del uppmärksamhet är Lucid Motors som har en ny elbil på gång i samma storleksklass som Tesla Model S.
Företagets vd Peter Rawlinson har tidigare jobbat på Tesla och berättar nu att Lucid Air, som modellen heter, får ett 900-voltssystem.
– Tesla har 400 volt, Porsche lanserar ett 800-voltssystem och vi kommer ha över 900 volt, säger han i en intervju med Electrek.
Fördelen med högre spänning är enligt Peter Rawlinson att strömkablarna kan göras tunnare vilket sänker vikten.
När den visades upp första gången hade Lucid Air ett batteripaket på 130 kilowattimmar. Nu har företaget skruvat på några detaljer i drivlinan och ökat effektiviteten. På så sätt kan räckvidden bli 64 mil även med ett mindre och lättare batteripaket.
Målet för Peter Rawlinson är att slå Tesla på fingrarna när det gäller effektivitet. Tesla Model Y klarar exempelvis drygt 6,6 kilometer för varje kilowattimme batterikapacitet. Lucid siktar på att komma över åtta kilometer per kilowattimme.
Toppversionen av Lucid Air ska klara 64 mil på en laddning vilket är något längre än de 61 mil Tesla Model S klarar. Bilen ska byggas i Arizona och leveransstarten är planerad till senare i år.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den kommer antagligen att bli väldigt dyr.
I Tesla 3 är den främre motorn den vanliga asynkronmotorn, men den bakre än variant på synkronmotorn, en speciell reluktansmotor. Där ligger en förklaring till att Tesla alltid ligger främst när det gäller drivlinan. Men kanske inte i övrigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.