Nästa artikel
Elbilen dyrare att försäkra än förbränningsbilen
Vi Bilägare granskar

Elbilen dyrare att försäkra än förbränningsbilen

Publicerad 2024-02-06 18:50 (uppdaterad 2024-02-15 13:03)
Det finns flera orsaker till att elbilar kan vara betydligt dyrare att försäkra än ”sladdlösa” bilar. Det visar vår genomgång av totalt 319 bilar.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Att försäkra en genomsnittlig elbil kan kosta över 50 procent mer än att försäkra en vanlig bil utan laddkontakt. Det visar en genomgång Vi Bilägare gjort.

I våra nybilstester samlar vi in försäkringspremier för alla testade bilar. När vi går igenom siffrorna för alla bilar som testats sedan 2018, totalt 319 bilar, framträder en tydlig bild: elbilar är dyrare att försäkra än andra bilar.

Elbilar får ofta beröm för låg driftkostnad, men just när det gäller försäkring sticker elbilarna alltså ut. De har en snittpremie på 6 115 kronor per år för en halvförsäkring, att jämföra med 4 575 kronor för bensinbilar och 5 289 kronor för dieselbilar.

Hybridbilar är klart billigast att försäkra, med en snittpremie på under 4 000 kr/år.

När vi testade tre olika versioner av Kia Niro visade det sig att elbilen hade högst försäkringspremie. Men en hög försäkringspremie behöver inte betyda att elbilen blir dyrare att äga totalt sett än en icke-laddbar bil.

Siffrorna påverkas till viss del av att bilens storlek och motoreffekt har betydelse för hur hög försäkringspremien blir. En liten småbil med hybriddrift är förstås billigare att försäkra än en stark elsuv med fyrhjulsdrift, och många elbilar är just suvar med relativt hög effekt.

Men det förklarar inte hela skillnaden. Förra året jämförde vi till exempel ägandekostnaden för Kia Niro med tre olika drivlinor: el, hybrid och laddhybrid. Det visade sig att försäkringen var klart dyrast för elbilen – den var omkring 5 000 kronor dyrare att försäkra under tre års tid.

Även i flera andra exempel där det finns en jämförbar modell med eldrift är elbilen oftast dyrast (se faktarutan nedan). Ett exempel som sticker ut är dock Volkswagen Golf och ID.3 – där är Golf med bensinmotor något dyrare att försäkra än eldrivna ID.3.

Här kan du läsa hela jämförelsen mellan el, hybrid och laddhybrid.

Så hög blir premien
Drivlina Snittpremie, kr/år
Bensin 4 575
Diesel 5 289
El 6 115
Hybrid 3 953
Laddhybrid 5 822

Källa: Vi Bilägare

Fler exempel

Vi har brutit ut några jämförbara modeller och jämfört försäkringspremien separat.

Bilmodell Premie, kr/år
VW Golf TDI 130 2018 3 522
VW e-Golf 2018* 5 472
Kia Niro Hybrid 2023 4 764
Kia Niro Plug-in Hybrid 2023 5 208
Kia Niro EV 2023* 6 972
Hyundai Kona Hybrid 2020 3 100
Hyundai Kona 1,0T 120 2018 3 302
Hyundai Kona Electric 64 kWh* 2019 4 032
Kia Niro Hybrid 2023 4 764
Kia e-Niro 2020* 5 112
Kia Niro Plug-in Hybrid 2022 5 208
Kia e-Niro 2019* 5 976
Volvo XC40 B4 AWD 2021 3 200
Volvo XC40 T3 2018 4 033
Volvo XC40 D4 AWD 2018 4 233
Volvo XC40 T2 2020 4 332
Volvo XC40 T5 Twin Engine laddhybrid 2020 5 039
Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2021* 5 484

*) Eldriven

Elbilar kan ha höga reparationskostnader vilket driver upp premien, enligt Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala. Foto: Trygg-Hansa

Stefan Brala som är motorexpert på Trygg-Hansa säger att elbilar visserligen har färre mekaniska komponenter som kan gå sönder i jämförelse med en förbränningsmotor. 

– Men med tekniktunga bilar och elbilens snabba acceleration råkar våra kunder ut för andra typer av skador vilket i vissa fall leder till högre reparationskostnader. Det måste vi som försäkringsbolag ta hänsyn till i vår premiesättning. 

Flera försäkringsbolag nämner också skador på elbilarnas batterier som särskilt kostsamma. Även om det är ovanligt blir det dyrt om batteripaketet trots allt skulle skadas.

”Den avancerade tekniken som elbilarna besitter gör att reparationskostnaderna generellt sett kan vara dyrare för elbilar”, uppger Folksams presstjänst i ett mejlsvar.

Försäkringspremien sätts också utifrån historiska data över de skador som redan skett.

– Med det sagt kommer biltillverkarnas fortsatta teknikutveckling och att vi successivt lär oss mer om vilka nya skadetrender som drabbar våra kunder speglas i morgondagens premier, säger Stefan Brala.

Läs också om försäkringsvillkoren som kan stå elbilsägarna dyrt.

Detta ger lägre försäkringspremie
  • Hög säkerhetsnivå. Bilen bör ha toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester och även ett välfungerande autobromssystem. Det innebär lägre skaderisk och därmed lägre försäkringspremie.
  • Låg reservdelskostnad. Billiga reservdelar gör bilen billigare att reparera och notan för försäkringsbolaget blir därmed lägre. I alla våra nybilstester redovisar vi priserna för utvalda reservdelar till de testade bilarna.
  • Enkel teknik. Bilar med exempelvis avancerad hybridteknik eller andra finesser som avancerade strålkastare, eller som bara tillverkas i liten skala, kan bli dyra att reparera om något går fel. Även om hybridbilar kan sänka bränslekostnaderna kan alltså försäkringen bli högre. Dels är tekniken avancerad och dels krävs ibland särskilt certifierade verkstäder för att utföra reparationerna.
  • Ett brett verkstadsnät. En faktor som påverkar försäkringspremien är hur många verkstäder som finns. Välj en bil från ett märke där du inte har så långt till en auktoriserad verkstad.
  • ”Rimlig” effekt. Ju starkare och snabbare bilen är, desto högre blir premien eftersom olycksrisken och stöldrisken ökar.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.