Att elbilar tenderar att tappa en del av sin batterikapacitet är känt sedan tidigare. Det innebär också att den maximala räckvidden blir kortare.
Men batteriets ”åldrande” går betydligt långsammare än många kanske tror. Det visar nya siffror från företaget P3 Group som baseras på data från över 7 000 bilar.
Analysen visar att batteriets kapacitet ofta sjunker från 100 till cirka 95 procent under de första 3 000 milen. Men därefter avtar takten. Vid 10 000 mil har snittbatteriet en kapacitet på omkring 90 procent.
Efter det tappar batteriet extremt lite kapacitet. Mellan 20 000 och 30 000 mil håller sig batteriet på nästan samma nivå som tidigare.
P3 har tidigare beräknat den förväntade batterihälsan i framtiden med hjälp av en modell. När företaget nu hämtar data från bilar som rullar på vägarna visade sig den modellen vara för pessimistisk.
Företaget påpekar dock att databasen med bilar som rullat över 20 000 mil fortfarande är liten och att det statistiska underlaget därmed är betydligt mindre än för nyare bilar. Bilar som skrotats på grund av exempelvis batterifel är heller inte med i statistiken, men att det sker är extremt ovanligt.
Batteriets hälsa och bilens räckvidd har stor påverkan på andrahandsvärdet, visade siffror som publicerades tidigare under hösten.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.