Bilmarknaden beskrivs just nu som ”iskall” av branschorganisationen Mobility Sweden, och det är bland annat konjunkturen, de höga räntorna och de långa leveranstiderna som drar ned försäljningen.
Men hos Volvo Cars slutade både mars månad och årets första kvartal på plus. Under mars månad ökade försäljningen globalt med åtta procent jämfört med samma månad i fjol, och under första kvartalet var ökningen tio procent. Försäljningssiffran blev den högsta sedan 2021.
”Försäljningsökningen berodde huvudsakligen på våra helt eldrivna bilar”, skriver företaget i ett pressmeddelande. Dessa står nu för 18 procent av försäljningen och laddbara bilar (inklusive laddhybrider) står för 41 procent.
Försäljningen ökar mest i Europa och USA. På den kinesiska marknaden är läget mer osäkert, men även där ökade försäljningen med två procent under första kvartalet.
Volvo XC40 är fortsatt märkets mest sålda modell. På den svenska marknaden har dock XC40 blivit omkörd av Tesla Model Y och även Volvos marknadsandel backar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 12 april 2023 Billigare än vad, MC ?…
- 12 april 2023 Den är 60k billigare men…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.