Det rullar allt fler elbilar på svenska vägar, och när de ska laddas finns en vanlig uppfattning om att de drar enorma mängder el överbelastar elnätet.
Även om elbilsladdning kan sätta press på elnätet på lokal nivå står de fortfarande för en marginell del av den svenska elanvändning i ett större perspektiv. Det visar nya siffror från Energimyndigheten, som tidningen Elbilen skriver om.
Enligt siffrorna stod laddbara personbilar för en elanvändning på 227 gigawattimmar under förra året. Även om det är 53 procent mer än året innan står elbilar fortfarande för bara för en liten del av den svenska elanvändningen, enligt Energimyndigheten.
Med tanke på att Sveriges totala elanvändning var 138 terawattimmar under förra året stod elbilarna därmed för knappt 0,2 procent av den totala elanvändningen.
Läs också: Bästa elbilen för 150 000 – här får du mest för pengarna
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men... vi skulle ju sänka elnätet... Måste vara en myndighet som ljuger ;-)
Elbilarnas högre verkningsgrad motiverar nyinvesteringar i elinfrastruktur. Så i de fall där elnätet har begränsningar är det bara att bygga ut det!
En vettig investering i de tider vi för närvarande lever i. Så här tycker jag att regeringen skulle kunna vara ännu mer offensiva än den budget man nu lagt (där sådana satsningar är med). Varför inte se till att underlätta och påskynda ett rikstäckande nät av laddstolpar?
MVH AL
Är det inte dags att bygga ett nytt kärnkraftverk? Elförbrukningen lär öka med tiden, och visst är sol och vind bra.. men solen skiner inte alltid och det blåser inte heller alltid. Idag tex¸ ingen sol hos mig och min solanläggning genererar just nu bara ca 500 watt..och blåser gör det inte heller.
Några kronor till laddstolpar har väl satsats, för att bygga bort "vita fläckar"? Stod om det här på ViB för inte så länge sedan.
Men ingen överraskning att elbilar står för en marginell del av elanvändningen. Även om ALLA bilar i landet var batteribilar så skulle det idag motsvara ca 7% av elproduktionen, eller 8-9% av elanvändningen. Men till 100% elbilar är det långt kvar. Inklusive plug-in hybrider är andelen laddbara fordon idag ca 3%. 3%*8% = runt 0,2% som i artikeln.
Jag håller med Styggavargen, ett nytt kärnkraftverk vore nog inte fel, inte många byggs i västeuropa nu och befintliga håller ju inte för evigt. Samtidigt avskräcker byggena i Storbritannien och Finland med oerhörda kostnader och förseningar så svaret är nog inte så enkelt, då hade det redan varit gjort så att säga.
Problemet är ju inte hur stor andel av elen som går till elfordon, utan totalen av elförbrukningen och framförallt när det är maxtimme för förbrukningen i sin helhet..
Det är ändå en förhållandevis väldigt liten andel rena elfordon på vägarna (plugin borträknat då de inte är representativa med sina "mindre" batterier), och dessa körs, i ärlighetens namn inte heller som snittet, utan mindre än snittet och är mindre i storlek.
Räknas elexporten bort har faktiskt elanvändningen minskat. Inte ökat.
Hmm, var står det att elanvändningen har ökat? Totala elanvändningen har legat rätt konstant sedan slutet av 80-talet med något sjunkande trend senaste 20-åren. Ganska fantastiskt egentligen med tanke på hur mycket befolkning och produktion har ökat sedan dess.
K-Klabbe. Var riktat till vargens kommentar "Elförbrukningen lär öka med tiden". Vilket den inte lär göra. Enbart exporten till Finland skulle kunna driva alla bilar i landet. Om mullemeck snabbt kom o bytte alla motorer. Alltså helt korrekt K_Klabbe.
I sommar så importerades ju el b,l,a från Tyskland.
Varför? Jo brist på el!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.