Flera länder har börjat köpa in elbilar och laddhybrider till polisen, och det finns exempel på hur både BMW i3, Tesla Model S och Nissan Leaf rullar som polisbilar.
När räckvidden klättrar uppåt och inköpspriset går ned kan elbilarna vara ett smart val med tanke på den låga driftkostnaden.
Men elbilar är inget för den svenska polisen – åtminstone inte ännu. Det står klart efter den senaste upphandlingen, som vanns av Volvo.
Polisen ska köra Volvo V90 med 300-hästars bensinmotor och suven XC60 med dieselmotor. Båda modellerna har visserligen mildhybridsystem men ingen av dem går att ladda och köra helt på el.
2 200 förbränningsbilar
Bilarna är en del av ett avtal som polisen har med Volvo under de kommande åtta åren, och under den perioden är det inte troligt att några elbilar eller laddhybrider börjar rulla som polisbilar.
Det är ett besked som får 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz att reagera.
– Sedan 2005 har svenska myndigheter haft krav på sig att köpa en allt högre andel miljöfordon. Nu har svenska polisen valt att köpa in 2 200 fordon, till synes utan att ställa miljökrav, säger han till Aktuell Hållbarhet.
Höga krav
Polisen har högt ställda krav på säkerhet, komfort och arbetsmiljö vid upphandlingen av bilar. Enligt Robert Haaga, som är kommissarie och projektledare vid polisen, hade inga anbud lämnats in som uppfyller kraven på vikt och räckvidd.
Han påpekar också att Volvo XC60 med dieselmotor kan tankas med HVO, men det finns inga krav från polisens sida att tanka HVO och bränslet finns heller inte alltid tillgängligt på alla mackar i landet. Dessutom skulle det ge en merkostnad på två miljoner kronor om året, enligt Jakob Lagercrantz.
Svenska polisen har börjat titta på att införa elbilar i olika delar av verksamheten, men alltså inte för utryckningsbilar än så länge. Polisen har bland annat utvärderat tio exemplar av Nissan Leaf för civil och administrativ verksamhet.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite fegt kan jag tycka. Alla målade polisbilar behöver ju inte vara patrullerande på samma sätt.
Intressant att motorerna specas i avtalet. För båda modellera hinner bli ersätta av nya inom avtalstiden. Då är det säkert mer elektrifierat än idag och diesel är kanske inget alternativ i efterträdaren.
Sen måste ju efterträdaren uppfylla och godkännas av polisens krav.
Mycket kan hända på 8år i bilvärden
Jag ser egentligen inte så många alternativ idag bland elbilarna som kan uppfylla de kriterier som Polisen har, möjligen E-tron eller Modell S, för att ersätta dagens bilar. Vi har inte speciella bilar för kvarterspolisen som då skulle kunna vara en mindre och enklare bil utan vi har lika bilar i princip rakt igenom. Dessutom behöver bilarna ha ganska bra lastkapacitet, både i volym och vikt som det ser ut idag.
Tesla Cybertruck skulle uppfylla alla krav som polisen kan ha i dag. Extra tålig mot skador i garagemiljö där de flesta skador på polisbilar sker, och extra säkra vid stenkastning mot polisbilar som i dag blivit ett så populär sysselsättning. Bilarna kan sedan säljas som hantverkarbilar , bilarna polisen har i dag vill väl ingen köpa som begagnade.
Med ny batteriteknink vet man aldrig vad som händer, dock som läger är just nu gör nog polisen det enda rätta. För att inte tala om försvarets bil-flotta ;)
Svenska Polisen vill inte ha något miljökrav på sig !!!
Din miljöbil klimatkompenserar för polisens.
Det som jag tycker känns konstigt i detta är ju att XC60 är en av bilarna. Vad ska dom ha dom till? På vilket sätt skulle dom vara bättre än V60/90?
Panopticon.
Bekvämare insteg. På v60/90 är stolarna så låga att man tror att man satt sig bredvid. Polisutrustningen runt höften gör det inte enklare och stiga ut heller.
Inget vidare i arbetsmiljösynpunkt.
"Han påpekar också att Volvo XC60 med dieselmotor kan tankas med HVO, men det finns inga krav från polisens sida att tanka HVO och bränslet finns heller inte alltid tillgängligt på alla mackar i landet."
Man kan undra om det finns krav på att tanka diesel med hög inblandning av förnyelsebart drivmedel.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.