Det är ingen nyhet att många moderna elbilar är dyra att köpa – oftast dyrare än motsvarande bensinbil. Det tar elbilen dock oftast igen på en mycket lägre ägandekostnad över tid eftersom framför allt bränslekostnaden blir mycket billigare.
Men det är ändå ganska många hundratusen kronor som ska ut vid bilköpet, och därför har exempelvis Dacia planer på en riktigt billig elbil som snart ska börja säljas i Europa. Det ryktas om ett pris på omkring 100 000 kronor.
Inte heller det är dock billigt nog för kinesiska biltillverkaren Changzhou Changli, som lanserat en elbil för motsvarande 9 300 kronor – alltså lika mycket som du får betala bara för dragkroken eller högtalarsystemet i din lyxiga premiumelbil.
Den här lilla skapelsen kan beställas hos e-handelsgiganten Alibaba och är utrustad med två säten, trumbromsar, bakhjulsdrift, motorcykelstyre och en elmotor på 1,1, 1,4 eller 1,6 hästkrafter. Tjänstevikten ligger på 323 kilo och bilen ska kunna lasta ytterligare 300 kilo – det skulle vi gärna vilja prova i vårt älgtest…
Över huvud taget är det tydligt att säkerheten knappast varit biltillverkarens främsta prioritet, men den här typen av fordon är extremt vanliga i Kina och kallas för NEV (för Neighbourhood Electric Car, ungefär ”grannskapselbil”). Den är förstås inte tänkt för några långkörningar utan som transport i närområdet.
Räckvidden ligger på mellan fyra och tio mil beroende på last och körstil och maxhastigheten är 30 km/h.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vill inte ha dessa i Sverige, finns tillräckligt med mopedbilar, epor och A-traktorer som skapar köer på våra vägar.
En riktig slit o släng bil.
Har den värmepump. Hehe.
Kanske är det här något som vi får vänja oss vid efter den enorma finansiella nergång som väntas?
Bil och bil?
Möjligtvis golfbil med den maxfarten.
Alternativ till elcykel.
Ingen säkerhet, ingenting extra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.