Bilindustrins underleverantörer, de som levererar delar och komponenter till biltillverkarna, stöttar i hög grad den pågående omställningen till eldrift och tror att elbilar är framtidens teknik.
Samtidigt kommer 85 procent av deras intäkter fortfarande från förbränningsmotorteknik. Detta enligt en undersökning som den tyska intresseorganisationen VDA gjort tillsammans med redovisningsföretaget Deloitte.
Enligt studien, som färdigställdes tidigare i år, svarar över 80 procent av tillfrågade företag att de redan har börjat ställa om sin verksamhet för att utveckla produkter för elbilar. Däremot svarar 88 procent att de inte tror att förbränningsmotorer inte helt kommer ersättas av elektriska drivlinor innan år 2030 eller senare.
De flesta anser att avsaknad av politiskt stöd är ett av hindren mot en snabbare omställning.
Skiftet till elbilar kommer innebära att många underleverantörer kommer att se en kraftigt sjunkande efterfrågan på sina produkter. Bilar med förbränningsmotorer är i regel mycket mer komplexa än elbilar och behöver därför fler delar.
En modern bil med förbränningsmotor kan behöva omkring 2 000 olika delar bara för att få motorn att fungera, medan en elmotor är en mycket mer simpel konstruktion.
Samtidigt leder en ökad efterfrågan på elbilar till ett behov av nya leverantörer som tillverkar saker som battericeller, elmotorer och olika elektroniska komponenter. Även mjukvara kommer ha en viktig roll i framtidens bilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.