Eldrivna sportbilar kan skryta med ett omedelbart maxvrid och kraftiga accelerationer, men motorljudet får inga känslor att svalla. Nu kan det bli ändring på detta.
Förutom att vara verktyg för musiker som exempelvis Jimmy Page blir synthtillverkaren Rolands teknik nu inkorporerade i japans första serietillverkade eldrivna sportbil. GLM ZZ, som bilen heter, är en tvåsitsig roadster med 305 hästkrafter och 415 newtonmeter i vrid.
Ljuden genereras av en liten svart lådformad synth som känner av inbromsningar, gaspådrag och varierande motorbelastning för att skapa en lämplig elektronisk ljudkuliss.
Här testas synthljuden
https://youtu.be/FZ8b1xfKFgg
Rolandsynthens fördelar mot liknande lösningar på marknaden i dag ska vara en snabb respons samt själva de ”neo-futuristiska ljuden” som enligt synthtillverkaren ska få föraren att känna som om hen körde ett rymdskepp på vägen.
Det ska även finnas ljudprofiler som inte är riktigt så rymdskeppslika att välja mellan.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
Ljuden genereras av en liten svart lådformad synth som känner av inbromsningar, gaspådrag och varierande motorbelastning för att skapa en lämplig elektronisk ljudkuliss.
Här testas synthljuden
https://youtu.be/FZ8b1xfKFgg
Rolandsynthens fördelar mot liknande lösningar på marknaden i dag ska vara en snabb respons samt själva de ”neo-futuristiska ljuden” som enligt synthtillverkaren ska få föraren att känna som om hen körde ett rymdskepp på vägen.
Det ska även finnas ljudprofiler som inte är riktigt så rymdskeppslika att välja mellan.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kan kanske ge en viss ljudbild som kan göra elbilen lite roligare men enligt mig finns det inget konstlat ljud som går upp mot ljudet av en riktig bensinmotor och då speciellt V12 i Ferrari t.ex.
Det är bara det undre filmklippet som visar ljuden.
Det första ljudet låter som en skenande spårvagn och det andra som en parodi på en förbränningsmotor - eller nåt.
Löjligt, helt enkelt!
Visst uppskattade jag farsans Hondas vibrationsfria och rena sång på alla varvtal jämfört med (då) en Volvos ruskande tomgång.
Visst kan jag på ett sätt uppskatta en dovt mullrande V8:a, men mer då det rena ljudet från en rak sexa.
Hör jag V8:or utifrån tycker jag mest att de är störande och sitter den i en jänkare kan jag inte låta bli att tänka på avgasutsläppen.
Mest av allt uppskattar jag ändå tystnaden.
Istället för att ha en massa plingplongljud som ska varna gående etc så är det här nog trevligare. Hade önskat ett mer Blade Runner-inspirerar ljud dock ;) Men det går säkert att ändra. Finast vore ju Super Saw från Roland JP-8000 ;)
Låter ju helt vansinnigt. Att ljudet stegras i oändlighet känns otroligt påfrestande att lyssna på. Eftersom elbilar är växellösa tror jag aldrig det kommer att gå simulera ett vanligt motorljud på ett tillfredsställande sätt. Då är det nog bättre med ett monotont pling ljud riktat mot gående och som bara hörs i riktigt låga farter.
Detta är garanterat bara en modegrej. Förhoppningsvis borta om några år. De som absolut måste låta kan väl sätta en klädnypa med en pappbit mot fälgekrarna.
Flyttar man torkarna till insidan av rutan kan man ju alltid sitta där och låta själv.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.