De stora biltillverkarna har valt lite olika vägar när det gäller lanseringen av nya elbilar. Många bilköpare är ute efter så lång räckvidd som möjligt, och i dag innehas räckviddsrekordet bland svensksålda elbilar av Tesla Model S som fixar 61 mil på en laddning enligt WLTP-körcykeln.
Men ett stort och tungt batteri kräver mer resurser vid tillverkningen och när genomsnittsbilisten ändå bara kör tre eller fyra mil per dag blir ett batteripaket på exempelvis 100 kilowattimmar onödigt stort i de flesta fall. Därför har exempelvis Mazda och Honda valt att lansera nya elbilar med betydligt kortare räckvidd.
Kanske ligger den bästa kompromissen någonstans däremellan? Det tror det franska uppstartsföretaget EP Tender som visat upp ett slags ”portabelt batteri” som elbilen drar på släp.
Tanken är att elbilsägarna till vardags ska nöja sig med ett mindre batteri i sin vanliga vardagsbil. Men när det är dags för bilsemester eller en långtur på helgen – körning som enligt EP Tender motsvarar bara två procent av hur bilen används – kan elbilsägaren hyra ett ”batterisläp” som hakas på dragkroken och förlänger elbilens räckvidd med upp till 50 mil.
Företaget har studerat hur trafiken flödar längs de franska motorvägarna för att på så sätt kunna avgöra var hyrstationerna ska placeras. Att boka ett batterisläp görs via en mobilapp och när batteriet är urladdat kan elbilsägaren svänga in till nästa station och hyra ett nytt med full laddning. Laddningen ska göras med förnybar el.
EP Tender vill också bygga ut tjänsten med en ”räddningstjänst” som kan åka ut till elbilsägare som kört slut på batteriet.
För några år sedan tog EP Tender fram ett släp med en liten bensinmotor som fungerade som en räckviddsförlängare. Den har en bensintank på 35 liter och testas just nu i ett pilotprojekt på franska vägar.
Men elbilsägare vill förmodligen inte åka runt med en bensinmotor på släp och därför utvecklas nu ett släp med inbyggt batteri på 36,5 kWh. Längre fram är planen att sälja batterisläp med 60 kWh-batteri.
Trots flera års arbete har EP Tender inte börjat sälja något batterisläp i stor skala ännu, och ett av många problem som måste lösas är att antalet elbilar med dragkrok än så länge är försvinnande få.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.