Märket Minis ägare BMW har beslutat att bygga den elektriska varianten av Mini ska byggas i den fabrik i Oxford som i dag står för en majoritet av de Mini som produceras i dag.
BMW har övervägt flera olika möjligheter i Europa, men bestämde sig för att förlägga produktionen av el-Minin i den befintliga fabriken i Oxford. Själva drivlinan kommer byggas i Bayern och slutmonteras i Oxford. Produktionen beräknas starta under 2019.
Enligt Reuters har BMW inte fått några särskilda försäkringar från den brittiska regeringen angående handeln efter Brexit. Tidigare har BMW startat upp produktion av Mini i Nederländerna just för att undvika problem med exporten till EU när Storbritannien lämnar unionen.
Diskutera: Hur tror du den brittiska bilexporten kommer påverkas av Brexit?
Enligt Reuters har BMW inte fått några särskilda försäkringar från den brittiska regeringen angående handeln efter Brexit. Tidigare har BMW startat upp produktion av Mini i Nederländerna just för att undvika problem med exporten till EU när Storbritannien lämnar unionen.
Diskutera: Hur tror du den brittiska bilexporten kommer påverkas av Brexit?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte ett dugg och att BMW:s beslut är ett tecken på det.
En bra produkt finner alltid vägar.
Ser bra! Jag hoppas att det också skulle vara lämpliga Sortimo modeller som de här http://www.sortimo.se/produkter/mobilt-kontor/
Om man avser exporten av brittiska bilar tror jag säkert att den kommer att minska, men om det gäller brittisktillverkade utländska bilar så blir det nog ingen stor skillnad.
Men en elversion av Mini tycker jag är ännu tokigare än Nevs elversion av 9-3.
Tror ingen kan föreställa sig vad Brexit egentligen kommer innebära. Jag är pessimist och tror det blir värre än vad många tror. Exporten kommer definitivt att skadas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.