Nästa artikel
Ekströms motivation kvar
Nyheter

Ekströms motivation kvar

Publicerad 20 mars 2013 (uppdaterad 20 mars 2013)
Mattias Ekström och Edward Sandström är de enda svenskar inom bilsporten som idag har riktiga fabrikskontrakt.

Både Mattias Ekström och Edward Sandström kör för Audi där Mattias nu gör sin 13:e raka säsong i DTM medan Edward gör sin andra säsong i GT-mästerskapen.

Mattias Ekström försöker ständigt finna nya vägar för att kunna motivera sig. Det senaste är att träna boxning.

– Som racingförare måste du ha kontroll på alla kroppspositioner. Det här är ett sätt att förbättra koordinationen och träna ögat och händerna för att få rätta känslan, berättar Mattias, på snabbesök i Stockholm.

Grundkonditionen, via löpning, cykling och skidåkning, anser sig Mattias redan ha.

En annan motivationshöjare är att teamet har omorganiserats och att Mattias efter tolv år bytt racingingenjör. Tekniken är fryst sedan förra året och det betyder att det skett få förändringar med själva bilen som dock fått ett uppdaterat namn – Audi RS 5 DTM.

Förra säsongen, med en lite för understyrd bil, var Avestasonen inte nöjd med. ”Tajtare” program denna säsong med träning, kval och tävling på två dagar känner sig Mattias gynnad av.

– Då hänger det mer på ingenjören och föraren att under tidspress finna lämpliga kompromisser med inställningarna. Kvalet blir som vanligt avgörande, statistiken säger att över hälften av alla vinster i racing på toppnivå kommer från pole position.

Premiär på Hockenheim
Mattias har så här långt två DTM-titlar och är numer den mest rutinerade i det 22 man starka startfältet där Audi tävlar mot Mercedes och BMW. Premiären sker på Hockenheim 5 maj. En nyhet är också att en av deltävlingarna körs i Moskva.

Edward Sandström skaffade sig under fjolåret en fin position i GT-serierna, där han bland annat var med och vann 24-timmars på Zolder i en Audi R8 LMS.

– Men jag gjorde också ett misstag under Spas 24-timmars som gjorde mig alldeles förkrossad, berättar han. Under ett av mina sista pass tappade jag bakändan in i en däckbarriär i 230 km/tim.

Edward kände att han fick bra stöttning och ett bevis på det är han idag sitter än säkrare i sitt belgiska WRT-stall. För Edwards del handlar det till stor del om långlopps-mästerskapet där flera 24-timmars står på programmet.

Diskutera: Hur ser du på Ekströms och Sandströms chanser?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.